Veelgestelde vragen uit de omgeving

We hebben een aantal veelgestelde vragen uit de omgeving van Rotterdam The Hague Airport verzameld en geven hieronder het antwoord.

U kunt uw vragen over de activiteiten op en rond Rotterdam The Hague Airport stellen via buren@rtha.com.

Er zijn toch geen nachtvluchten?

Graag zou ik willen weten wie er vannacht om 04.00 uur vertrokken is. Het maakte zo’n herrie dat wij vanaf die tijd geen oog meer hebben dichtgedaan. Heel vervelend, want we hebben beide een drukke baan die veel concentratie vereist. Ik dacht dat er bij Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten waren?

Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent. Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer. Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook ’s nachts welkom is.

De vlucht waar u last van ondervonden heeft betrof een ambulancevlucht en voor zover wij hebben kunnen nagaan betrof het het ophalen van een donororgaan in Wenen. Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie. Vervoer over de weg was gezien de afstand dan ook geen optie. Het komt overigens regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

Verder kent het nachtregime nog een aantal andere ontheffingen waarvan de belangrijkste zijn:

  • Vertraagde vluchten tot 01:00 uur
  • Zakenvluchten (toestellen met minder dan 20 stoelen)
  • Ambulancevluchten en traumahelikopters
  • Militaire en regeringsvluchten
  • Politie- en kustwachtvluchten
  • Vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar. De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-0.00 uur en 06.00-07.00 uur. Doordat de traumahelikopter (die op Rotterdam The Hague Airport gestationeerd is) sinds medio februari jl. ook ’s nachts ingezet wordt, kan dit aantal hoger gaan uitvallen.

Uiteraard bieden wij u onze welgemeende excuses aan voor het feit dat bovengenoemde vlucht uw welverdiende nachtrust heeft verstoord.

Waar dienen de vier rode lampen naast de landingsbaan voor?

Aan het begin van de avond om 17:52 fietste ik over de Bovendijk ter hoogte van de landingsbaanverlichting. Deze waren uit, bij de landingsbaan brandde een rij rode lampen. Toch kwam een grote zakenjet vanuit de richting Waddinxveen-Bleiswijk ingevlogen en ondanks de rij rode lampen zette deze jet gewoon de landing in. Is dit wel normaal? Is de veiligheid bij jullie voor passagiers en omwonenden wel op orde? Normaal wordt deze verlichting gevoerd als vanaf de andere kant wordt ingevlogen. Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie hierop.

Bedankt voor uw opmerkzaamheid, maar ik kan u verzekeren dat de veiligheid bij ons voor passagiers en omwonenden prima in orde is ondanks de landing met rode lampen. Rotterdam The Hague Airport beschikt over één landings-/startbaan, die al naar gelang de gebruikte richting, aangeduid wordt als baan 06 of baan 24. Aan beide zijden is een ILS (Instrument Landing System) en naderingsverlichting aanwezig. Daarnaast is de baan ook voorzien van randverlichting, hartlijnverlichting en einde baanverlichting (rij rode lampen aan het einde).

Op ongeveer 300 meter voorbij het begin van de baan aan de linkerzijde staat naast de baan (zowel aan de baan 06-zijde als de baan 24-zijde) een set van vier rode lampen. Deze lampen maken deel uit van de zogenaamde PAPI, afkorting van Precision Approach Path Indicator. Dit is een visueel hulpmiddel voor de vlieger om te zien of hij op de juiste dalingshoek zit. Als het vliegtuig op de juiste dalingshoek van 3 graden zit ziet de vlieger twee rode en twee witte lampen. Zit het toestel te hoog dan ziet de vlieger drie witte en één rode lamp of eventueel vier witte lampen. Zit het toestel te laag dan ziet hij drie rode lampen en één witte of misschien wel vier rode lampen.

Met behulp van de PAPI kan de vlieger visueel zijn juiste dalingshoek zien. Overigens kan hij dat ook op zijn instrumenten zien als hij gebruik makt van het Instrument Landing System. De PAPI is een zeer nauwkeurig hulpmiddel, is bij dag en nacht bruikbaar en is te zien tot op een afstand van 10 km (bij goed zicht). De PAPI kan aanstaan terwijl de baanverlichting uit is. In de praktijk staat de PAPI het grootste gedeelte van de dag aan. Omdat u tijdens het fietsen als vliegtuig veel te laag zou zitten ziet u altijd vier rode lampen. U hoeft dus absoluut niet ongerust te zijn, alles functioneert goed.

 

Zijn de vliegroutes onlangs veranderd?

Als inwoners van Pijnacker (Park Berkenoord) valt het ons op dat er de laatste maanden veel meer vliegtuigen over ons huis vliegen dan in het verleden. Is het zo dat er routes zijn gewijzigd, of heeft dit te maken met de weersomstandigheden? Of is er een andere oorzaak? Deze vraag komt meer voort uit belangstelling dan dat wij echt klagen over ernstige overlast.

De vliegroutes naar en van Rotterdam The Hague Airport zijn niet veranderd. Wat wel een oorzaak zou kunnen zijn vereist enige uitleg. Onze luchthaven heeft een geluidszone waarbinnen een bepaalde hoeveelheid vliegverkeer past. Bij de berekening van de geluidszone is uitgegaan van het feit dat 67 % van de landingen plaatsvindt op baan 24 (komende vanuit richting Lansingerland) en 33% op baan 06 komende vanuit de richting Schiedam). Voor startende vliegtuigen gelden dezelfde percentages, dus starten 67% van de vliegtuigen vanaf baan 24 richting Schiedam en start 33% vanaf baan 06 richting Lansingerland. Vliegtuigen moeten in principe altijd landen en starten tegen de wind in en de genoemde percentages zijn gebaseerd op langjarige meteorologische jaargemiddelden.

Voor de handhaving van de geluidszone controleert de Inspectie van Verkeer & Waterstaat ons aan de hand van werkelijk gevlogen vliegpaden met behulp van de radargegevens. Omdat wij in het voorjaar te maken hadden met een overheersende oostelijke windrichting werd er naar verhouding veel geland en gestart op baan 06 en was het percentage op een gegeven moment bijna 60 om 40 i.p.v. de theoretische 33 en 67 met als resultaat dat er overschrijding van de geluidszone dreigde aan de westelijke kant als dit zich zou voortzetten.

Om die reden hebben wij sinds begin juni een sturingsmaatregel met de luchtverkeersleiding afgesproken die inhoudt dat baan 24 de preferente landingsbaan is als de wind dit toelaat. Daarom hebben de laatste maanden meer landende vliegtuigen in uw omgeving gevlogen dan aan het begin van het jaar. Zoals het er nu naar uitziet zal de komende dagen de sturingsmaatregel ingetrokken worden.

Vluchten op zondagochtend

Als inwoner van Bergschenhoek heb ik de volgende vraag omtrent vluchten op zondagochtend. Zoals elke zondagochtend worden we om rond zeven uur gewekt door opstijgende vliegtuigen. Vanochtend waren het er 8 a 9 vliegtuigen tussen zeven uur en kwart voor negen. Het officiële vertrekschema op uw website (vertrektijden) toont er slechts 4. Het is wel prettig te weten wat ’s morgens vroeg aan zit te komen, als is het maar om nog wat te slapen.Wat zijn dit voor vliegtuigen? Waar kunnen we het werkelijke vluchtschema vinden?

Op de website/teletekst worden alleen de vluchten gepubliceerd die voor passagiers van belang zijn. Andere vluchten zoals de politie en traumaheli of zakenvluchten worden hier niet getoond omdat zij niet voor passagiers van belang zijn en veelal ook niet volgens een vooraf bekend schema vliegen.

Wel is het mogelijk om de meeste vluchten (met uitzondering van bepaalde categorieën zoals politie- en militaire vluchten) terug te zien. Op de website van de “Commissie Regionaal Overleg Rotterdam The Hague Airport” www.cro-rotterdam.nl kunt u zien welke vluchten (waar ze vliegen, naar welke luchthaven, vliegtuigtype, hoogte etc) over de regio vliegen. Hierbij wordt al het vliegverkeer (niet alleen van/naar onze luchthaven) getoond.

In onze registratie staan in de door u genoemde periode maar 4 vluchten geregistreerd (de 4 vluchten die u ook op de website heeft gevonden). Andere vluchten hebben in deze periode niet plaatsgevonden van of naar de luchthaven.
Terugkijkend in het systeem van de CRO zie ik dat er in deze periode met name tussen 07:50 en 8:35 in totaal 9 naar Schiphol onderweg zijnde vliegtuigen nabij Bergschenhoek hebben gevlogen. U heeft vrijwel zeker een deel van deze vliegtuigen gehoord (ze vlogen in vrijwel dezelfde richting als de eerder tussen 7:14 en 7:58 vanaf onze luchthaven vertrekkende vliegtuigen). Om 9:46 is vanaf Rotterdam The Hague Airport het eerst volgende vliegtuig (een zakenvliegtuig die niet op de website stond) vertrokken. Tussen 7:58 en 9:46 zijn er geen vliegtuigen vertrokken of geland op onze luchthaven.