Welkom op onze Buurvragen-pagina! Of het nu gaat om innovatie op de luchthaven, het luchthavenbesluit of iets heel anders: wij beantwoorden graag uw vraag. Heeft u ook een vraag? Stel deze hier.
Dit wordt een (elektrische) Ground Power Unit genoemd, oftewel (e)GPU. Deze worden gebruikt om vliegtuigen van stroom te voorzien die tussen landen en opstijgen stilstaan op de grond. Hiermee worden de systemen aan boord draaiende gehouden zonder dat de motoren aan hoeven te staan. Dit draagt bij aan een vermindering van emissies op het platform waaronder CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof.
De taxibanen zijn de wegen waarlangs vliegtuigen zich naar de startbanen begeven en weer terug naar de gate. Deze belangrijke routes zijn duidelijk aangegeven met blauwe verlichting, waardoor een heldere en veilige route voor het vliegverkeer wordt gewaarborgd.
RTHA moet binnen de, in de vergunning vastgestelde, geluidsruimte blijven. Het aantal vluchten is in een normaal jaar redelijk gelijkmatig verdeeld over het jaar. Echter in het zomerseizoen, dat loopt van eind maart tot eind oktober, zijn er altijd wat meer vluchten dan in het winterseizoen. In de maanden juli en augustus verwacht RTHA ruim 10% minder vluchten dan afgelopen zomer. Hoeveel geluid een vliegtuig mag maken, is wettelijk vastgelegd in internationale verdragen. Als een vliegtuig deze geluidsgrens overschrijdt, mag het niet vliegen. De luchthaven heeft geen bevoegdheid om te handhaven; dat kan alleen de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Vliegtuigen vliegen altijd boven de minimale wettelijk afgesproken hoogte. Aankomende vliegtuigen worden door de luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) naar de landingsbaan begeleidt met hoogte-, koers- en snelheidsinstructies. Het laatste deel van de landing vliegt een vliegtuig in een rechte lijn en met een continue daalhoek naar de landingsbaan. Alleen in het geval van een noodsituatie kan hiervan worden afgeweken.