COP26: Duurzaamheid is voor RTHA van groot belang

Nog tot en met 12 november komen wereldleiders van alle landen uit de Verenigde Naties in Glasgow samen voor de klimaattop COP26. Het doel van deze klimaattop is het versnellen van klimaatactie om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen en de opwarming van de aarde beperken tot 1.5 graden Celsius. Het recente rapport van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) heeft ook laten zien dat klimaatactie hard nodig is. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) volgt de klimaattop nauwlettend, want duurzaamheid is voor ons vliegveld van groot belang. RTHA heeft ambitieuze doelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan.

Onze luchthaven is al CO2-neutraal en in 2030 willen wij een emissievrije luchthaven zijn. De uitstoot van CO2 grondgebonden operatie wordt teruggebracht naar nul. In 2050 streven wij naar een CO2-neutrale luchtvaart.

Duurzaamheid op RTHA
Met de bouw van het zonnepark met ruim 34000+ zonnepanelen (met een geschatte opbrengst van 14 GWh per jaar) langs de start- en landingsbaan zorgen wij ervoor dat we lokale groene stroom gebruiken. Onze vernieuwde vertrekhal en brandweerkazerne zijn gasloos. En natuurlijk daglicht zorgt voor lichte ruimtes. Beide gebouwen hebben een mos-sedum dak. Wij maken ook gebruik van een warmte- en koudeopslag installatie die onze gebouwen op een duurzame manier verwarmt en koelt. Hierdoor maken we efficiƫnt gebruik van energie en wat we gebruiken is duurzaam en lokaal opgewekt. Elektrische bussen brengen onze reizigers van en naar het vliegtuig. Steeds meer voertuigen zijn elektrisch en we testen momenteel met elektrisch afhandelmaterieel. Hierdoor wordt de CO2 uitstoot verminderd en verbetert de luchtkwaliteit.

Vliegen duurzamer maken
Naast het verduurzamen van onze activiteiten stimuleren wij ook het verduurzamen van de luchtvaart in zijn geheel Samen met de stichting RHIA en haar partners wordt er hard gewerkt aan elektrisch en waterstof aangedreven vliegen, worden nieuwe opleidingen mogelijk gemaakt door de Rotterdam The Hague Airport Campus. En vindt steeds meer digitalisering op en rondom de luchthaven plaats. De RHIA-partners zorgent ervoor dat duurzame innovaties daadwerkelijk tot stand kunnen komen.

Het eerste elektrische vliegtuig van Nederland is gestationeerd op ons vliegveld, waarmee tests worden uitgevoerd om elektrisch vliegen in de toekomst op grotere schaal te realiseren. De eerste vlucht op waterstof is gepland in 2024 tussen Rotterdam en Londen.

Een korte termijn oplossing om de CO2 uitstoot van vliegen te verminderen is het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof.

RTHA heeft een samenwerking met SkyNRG en Chooose aangekondigd waardoor reizigers duurzame brandstof kunnen gebruiken voor hun vlucht die tot 80% minder CO2 uitstoot. Ook investeert RTHA in onderzoek en de realisatie van een pilot fabriek voor synthetische kerosine, waarbij CO2 uit de lucht gebruikt wordt om brandstof te produceren.

Meer lezen over hoe wij ons inzetten om onze luchthaven en de luchtvaart te verduurzamen? Neem dan een kijkje op onze website.