Ahmad Bakkar: ‘Innoveren op RTHA is experimenteren’

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is onderdeel van de Schiphol Group. Voor corona vervoerde de regionale luchthaven ongeveer twee miljoen passagiers per jaar. Vanaf het begin heeft RTHA een leidende rol gespeeld in innovatie. Als een proeftuin voor innovatie door met initiatieven te komen en te testen. RTHA heeft de stichting RHIA (Rotterdam The Hague Innovation Airport) speciaal opgericht, samen met de gemeente Rotterdam, om als motor voor innovatie in de luchtvaart te werken.

“Als wij impact willen creëren, lukt dat niet als we alleen in Nederland bezig zijn”, zegt Ahmad Bakkar. Ahmad is adviseur strategie en innovatie bij RTHA. Daarnaast houdt hij zich bezig met ontwikkeling. “Wij willen een onderdeel zijn van een wereldwijde visie die de luchtvaart met nieuwe methodiek gaat veranderen. Dat betekent dat je alle mogelijkheden gaat uitzoeken. Innoveren is experimenteren. Wat werkt en wat werkt niet. Innovatie bij RTHA is gebaseerd op drie pijlers: duurzaamheid, digitalisering en de multi model hub”.

Duurzame luchtvaart
Er wordt gekeken naar verschillende methodieken om in de toekomst impact te kunnen maken. Eén daarvan is elektrisch vliegen. Onderzocht wordt hoe de luchthaven kan zorgen voor de goede infrastructuur om een elektrisch vliegtuig te kunnen laten vliegen. Dit geldt vooralsnog alleen voor kleine vliegtuigen.

Een tweede methode is waterstof. Hoe kan de infrastructuur op de luchthaven zo aangepast worden dat waterstof vliegtuigen op het vliegveld kunnen landen en opstijgen. Hierin werkt RTHA, samen met partners en moeder Schiphol, aan Europese programma’s. De ontwikkeling hiervan staat nog in de kinderschoenen.

De derde methode is de ontwikkeling van synthetische kerosine. RTHA werkt hierin samen met onder andere SkyNRG. Omdat ze een innovatie rol spelen in de regio en Nederland gaat RTHA samen met de Schiphol Group nog een stapje verder. Ze zijn bezig met het creëren van de eerste proeffabriek voor synthetische kerosine. Hier wordt een bijzondere technologie gebruikt: Carbon Air Capture. Dit is een zeer gecompliceerde technologie, maar komt eenvoudig neer op het maken van synthetische kerosine uit de CO² in de lucht. Dit kan een belangrijke contributie geven voor de toekomst van duurzame kerosine voor vliegtuigen.
In het kader van de duurzaamheid wordt dit jaar het zonnepark Rotterdam The Hague Airport gerealiseerd, vlak naast de start en landingsbaan op het luchthaventerrein. Dit zonnepark gaat genoeg energie leveren voor onder ander de luchthaven om volledig zelfvoorzienend te worden.

Digitalisering
Door het creëren van een slim energiesysteem wordt onderzocht hoe de digitale infrastructuur aan elkaar gekoppeld kan worden. Er worden apps getest, waarmee het boeken van een reis optimaal gemaakt kan worden. Zodat alles vanuit één app geregeld kan worden.

Multimodel hub
RTHA onderzoekt de mogelijkheden van de zogenaamde Urban Air Mobility. In hoeverre is het mogelijk om de luchtvaart te ontwikkelen in de stedelijke mobiliteit, zodat de bestaande infrastructuur ontlast kan worden. Kunnen drones bijvoorbeeld ingezet worden om bijvoorbeeld de politie, de brandweer of de ANWB te assisteren? Is het mogelijk om op een rendabele manier luchttaxi’s in te zetten naar steden die op korte afstand liggen in het buitenland of in Nederland?
RTHA zou daar een centrale rol in kunnen spelen om zich te ontwikkelen tot multimodel hub. “Maar bij alles wat we doen en betrokken zijn staat veiligheid boven alles,” besluit Ahmad.