Ontwikkeling elektrische stroomvoorziening vliegtuigen 

Sinds dit jaar wordt er op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) gebruik gemaakt van elektrisch grondmateriaal voor de afhandeling van vliegtuigen. De zogeheten elektrische Ground Power Units (E-GPU) worden op de luchthaven gebruikt om vliegtuigen op het platform van stroom te voorzien. De E-GPU’s vervangen de huidige variant, welke werken met een verbrandingsmotor. De E-GPU heeft geen uitstoot en draagt bij aan een vermindering van emissies op het platform waaronder CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof. In samenwerking met Aviapartner, de organisatie die de grondafhandeling op RTHA verzorgt, is deze ontwikkeling gerealiseerd. Aviapartner heeft de nieuwe E-GPU’s aangeschaft en RTHA investeerde in de infrastructuur en de oplaadpunten. 

De elektrische Ground Power Units worden gebruikt om vliegtuigen van stroom te voorzien die tussen landen en opstijgen stilstaan op de grond. Hiermee worden de systemen aan boord draaiende gehouden als alle motoren zijn uitgeschakeld. De E-GPU wordt daardoor ook wel gezien als een superkrachtige powerbank.  

Schonere werkplek 

“De E-GPU’s worden operationeel niet anders in gebruik genomen dan degene met een verbrandingsmotor. Het verschil is alleen dat deze moeten worden opgeladen in plaats van volgetankt”, zegt Hennie van Drooge, Supervisor Airside bij Aviapartner op RTHA. “De E-GPU’s dragen voornamelijk bij aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit en een schonere werkplek voor onze medewerkers. We zijn dan ook trots dat we in samenwerking met RTHA deze ontwikkeling in elektrische stroomvoorziening hebben kunnen realiseren.”  

Emissievrij 2030 

RTHA heeft zich gecommitteerd om zich maximaal in te spannen voor het reduceren van grondgebonden emissies met als doel om in 2030 geen emissies meer uit te stoten. “Het is onze ambitie om uiterlijk in 2030 volledig afval- en emissievrij te zijn bij onze grondactiviteiten”, zegt Michelle Samson, Adviseur Strategie & Duurzaamheid bij RTHA. “Op dit moment werken we hier hard aan, zo gebruiken we geen fossiele brandstof meer in de gehele luchthavenoperatie en wekken we duurzame energie op door zonnepanelen en een eigen zonnepark. Waar mogelijk worden alle voertuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen. De elektrische E-GPU’s stoten geen CO₂, stikstof en fijnstof uit en dragen daardoor bij aan het behalen van ons doel.” 

Inmiddels heeft Aviapartner drie elektrische Ground Power Units op RTHA in gebruik genomen, waardoor nu 30% van alle GPU’s elektrisch zijn. In de toekomst zullen de overige Ground Power Units, die nu nog werken op een verbrandingsmotor, ook worden vervangen door E-GPU’s.