Elektrisch aangedreven vliegtuigen kunnen op termijn de rol van de traditionele regionale luchtvaart overnemen. Zo worden momenteel de eerste toestellen met een capaciteit tot 19 passagiers en een bereik van zo’n 400 tot 500 kilometer ontwikkeld. Deze toestellen zijn schoner en stiller dan de traditionele toestellen en bieden kansen voor regionale luchthavens.
Pipistrel Velis Electro
Op Rotterdam The Hague Airport staat het eerste elektrisch aangedreven toestel met een Nederlandse registratie, de Pipistrel Velis Electro. Dit toestel van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wordt onder andere gebruikt voor onderzoek naar het vergroten van het vliegbereik van elektrische toestellen door middel van nieuwe batterijtechnologie, brandstofcellen en aerodynamische verbeteringen. CEO Ron Louwerse van RTHA legt uit hoe die ontwikkeling gaat. Dat is in onderstaande video te zien.
Het huisvesten van dit type elektrisch toestel en toekomstige types helpt Rotterdam The Hague Airport bij het inrichten van (laad)faciliteiten voor toestellen van de toekomst. Zo bouwen we gezamenlijk kennis en ervaring op rond het faciliteren en opereren van elektrisch aangedreven toestellen.
TULIPS
In TULIPS werken 29 Europese partijen samen om de verduurzaming van luchtvaart te versnellen. Schiphol is de initiatiefnemer van dit project en wordt de proeftuin van 17 projecten. Voor Rotterdam The Hague Airport is er een mooie rol weggelegd voor het testen van faciliteiten voor het opladen van elektrisch aangedreven toestellen. Zo wordt er toegewerkt naar modulaire laadinfrastructuur om meerdere type toestellen te kunnen opladen en demonstreert men een situatie waarbij een toestel veilig onbeheerd opgeladen kan worden. Meer weten over TULIPS?
Power Up
Samen met Eindhoven Airport en Groningen Airport Eelde gaan we testen met elektrisch vliegen. De proef wordt ondersteund door Royal Schiphol Group en NLR. In de gezamenlijke leeromgeving Power Up is het doel voor de luchthavens om kennis op te doen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren. Naar verwachting worden de eerste elektrische passagiersvluchten tussen luchthavens in Nederland binnen vijf jaar uitgevoerd.
Bekijk onderstaande video voor een korte samenvatting van het project.