2021: Kwart miljoen meer passagiers van en naar RTHA

4 januari 2022

In heel 2021 reisden 764.061 passagiers van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA), dat is een toename van 54% ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Rotterdam The Hague Airport ontving vorig jaar hiermee ruim een kwart miljoen meer passagiers (bijna 267.000 passagiers meer) dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van RTHA.

Er werd gevlogen in totaal op 36 bestemmingen, iets minder dan in de voorgaande jaren. In het recordjaar 2019 (een jaar voor de uitbraak van het coronavirus) waren dit nog 2,1 miljoen passagiers. Het aantal vliegtuigbewegingen (groot verkeer >6 ton) van bijvoorbeeld commerciële lijn- en vakantievluchten steeg naar 6355 vluchten, ook meer dan in 2020 (+20 procent).

Kleine luchtvaart
Het verkeer van de politie- en traumahelikopter op RTHA steeg met bijna 12% ten opzichte van 2020 (19.247 aantal bewegingen in 2021). Het aandeel kleine luchtvaart steeg in een jaar tijd met 15% (36.185 vluchten in 2021). De geluidsruimte waarbinnen de luchthaven opereert is in deze periode niet gewijzigd.

‘Zomermaanden waren positief’

Algemeen directeur RTHA Ron Louwerse kijkt met wisselende gedachte terug op het afgelopen jaar waarbij het coronavirus dominant bleef: “2021 was ons jubileumjaar. We hebben dat gepast kunnen vieren op 1 oktober, samen met de officiële opening van onze vernieuwde vertrekhal. Corona blijft dominant in het jubileumjaar van onze luchthaven. Dit heeft ons gedrag bepaald in het afgelopen jaar. De zomermaanden waren voor ons positief met hogere bezettingsgraden dan in ons ijkjaar 2019. Helaas maakt dat het hele jaar niet goed. Ook hebben we stappen gezet in het participatietraject Luchthavenbesluit. Een belangrijk traject voor ons om goeie afspraken te maken met onze omgeving over de exploitatie van ons vliegveld in de komende jaren.”

Deze week plaatsen we online een uitgebreider interview met Ron Louwerse over 2021. De genoemde cijfers betreffen onze voorlopige verkeer- en vervoercijfers. De definitieve volgen bij publicatie van de jaarcijfers in februari.

De voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Royal Schiphol Group vind je hier.