Rond RTHA in de toekomst stiller door nieuwe satelliet technologie Luchtverkeersleiding

Vanaf vandaag schakelt Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL) helemaal over op innovatieve satelliet navigatie. Vliegtuigen navigeren hiermee niet via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten van en naar de start- en landingsbaan, bijvoorbeeld naar Rotterdam The Hague Airport. Hinder van vliegtuigen zal in de nabije toekomst worden teruggebracht door de komst van satelliet navigatie.

LVNL zet hiermee een grote stap in de modernisering van het Nederlandse luchtruim. De huidige bakens die piloten nu nog gebruiken zullen worden vervangen. Rondom de start- en landingsbaan op RTHA zal het stiller worden. En in de toekomst kan verkeer beter om woonwijken rond het vliegveld worden geleid. Dat levert minder overlast op. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat vliegtuigen ‘exacter’ kunnen vliegen, aldus LVNL. “Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder.”

“Ontwerp vliegroutes wordt flexibeler’
Michiel van Dorst, CEO LVNL: “Met de overstap naar satelliet navigatie zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim.  Deze innovatie doen we voor Nederland, onze klanten en voor bewoners in de omgeving van luchthavens”.  

Back up
LVNL blijft wel investeren in navigatiebakens op de grond, zodat vliegtuigen die niet kunnen navigeren op satellietnavigatie, veilig kunnen blijven navigeren. Ook bij een eventuele storing in de satellietnavigatie dienen de navigatiebakens op de grond als één van de back-up systemen.

Van de negen zogenoemde ‘VOR’ bakens die nu nog verspreid over Nederland staan, blijven de bakens bij Rotterdam, Schiphol, Eelde en Maastricht in gebruik. Samen zorgen die voor een landelijke dekking. De bakens bij Eelde en Rotterdam zijn recent vervangen. 

Foto: LVNL