[THUIS OP RTHA] In gesprek met Erik van Leeuwen

Dagelijks werken er zo’n 2200 mensen op het terrein van Rotterdam The Hague Airport. Ze houden het vliegveld veilig, schoon, publiek toegankelijk of werken er in een van de vele gebouwen. Maar wie zijn die mensen? In Thuis op RTHA spreken we deze keer met Erik van Leeuwen van Trigion Beveiliging. Erik vertelt over zijn werk en hoe hij bijdraagt aan een veilige maar ook duurzame luchthaven.

Wat vind je belangrijk in je werk?
“Ik ben de verbinding tussen de twee stenen. Ik ben de leidinggevende van de supervisors. De supervisors zorgen er samen met de teamleiders voor dat de passagiers een aangename reis hebben vanaf Rotterdam The Hague Airport. Ik zorg er eigenlijk voor dat de samenwerking tussen RTHA, Facilicom/Trigion, de leidinggevenden en de supervisors en al het andere personeel goed verloopt.”

Hoe vind je dat jouw werkzaamheden bijdragen aan een veilige luchthaven?
“Ik draag voornamelijk bij aan een veilige luchthaven door de processen en protocollen die ik samen met mijn team iedere week doorloop. Ook hebben wij om de week een KPI-overleg met de luchthaven, waarbij we samen met de luchthaven kijken naar prestatie indicatoren. Hier komen aandachtspunten en positieve punten uit, zo willen we kwalitatief gezien steeds blijven verbeteren.

Ook koppelen we de aandachts-en verbeterpunten, maar ook zeker de positieve punten terug aan onze medewerkers. Dit zorg ervoor dat wij als organisatie samen met de luchthaven steeds kunnen blijven verbeteren en hierdoor voor de passagier een betere beleving kunnen achterlaten.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“Het leukste van mijn werk vind ik het bedenken van verbeteringen die direct effect hebben. Ik vind het leuk om een verandering te kunnen maken in een procedure of systeem, waardoor mensen begrip krijgen voor wat wij als Trigion doen.”

Wat is jouw bijdrage aan een duurzame/innovatieve luchthaven?
“Wij denken als Trigion zeker ook na over duurzaamheid op de Rotterdam The Hague Airport. Het belangrijkste voor ons zijn de nieuwe voertuigen die wij hebben. De nieuwe voertuigen zijn 100% elektrisch wat natuurlijk bijdraagt aan een duurzame luchthaven.”

Welke verbeteringen zie je voor de luchthaven?
“Bepaalde spullen die wij gebruiken kunnen in mijn ogen vaak beter, omdat er altijd innovaties zijn waardoor wij efficiënter zouden kunnen werken. Ik vind dat de luchthaven al goed luistert naar onze behoeftes: als er bijvoorbeeld een nieuwe camera moet worden geplaatst of vervangen, dan weet ik dat dit hiernaar wordt geluisterd. Daarom vind ik de samenwerking met de luchthaven zo prettig. Ze huren ons niet alleen in, maar luisteren ook echt naar wat wij graag willen of nodig hebben.”

Hoe zie je Trigion en de luchthaven over 5 tot 10 jaar?
“Ik denk dat de luchthaven veel vordering gaat maken in het bereiken van de CO2-neutrale doelstelling. Ook denk ik dat over 5 tot 10 jaar al onze eigen voertuigen van Trigion elektrisch zullen worden. Er zal dan ook waarschijnlijk minder manbeveiliging nodig zijn, omdat er dan nog meer beveiliging kan worden gedaan met behulp van techniek. Wel denk ik dat manbeveiliging altijd nodig blijft omdat je ‘de controle’ zal moeten blijven uitvoeren, zeker op een plek als de luchthaven. Het zal wel efficiënter worden om te weten wanneer je precies de manbeveiliging nodig hebt, door de ontwikkeling van nieuwe systemen en techniek.”

Wat weten mensen niet van jullie?
“De diversiteit is bij ons heel hoog. Als je hier start als beveiliger, dan is het leuk dat je gelijk verschillende takken van beveiliging kunt doen. Zo kun je op de bus gaan rijden, omgaan met de passagiers, de bagageruimte, de cameraruimte… Kortom: ik denk dat het een hele leuke en diverse werkplek is om als beveiliger aan de slag te gaan.”

Tot slot
Werk je zelf op Rotterdam The Hague Airport? En wil je graag zelf over je werk vertellen in Thuis op RTHA? Mail dan naar communicatie@rtha.com.