[THUIS OP RTHA] In gesprek met Roel Weggen

Dagelijks werken er zo’n 2200 mensen op het terrein van Rotterdam The Hague Airport. Ze houden het vliegveld veilig, schoon, publiek toegankelijk of werken er in een van de vele gebouwen. Maar wie zijn die mensen? In Thuis op RTHA spreken wij deze keer met Roel Weggen van Mobiel Medisch Team bij ANWB (piloot van de traumahelikopter). Roel vertelt over zijn werk en hoe hij bijdraagt aan een veilige maar ook duurzame luchthaven.

Wat vind je belangrijk in je werk?
“Ik ben chef vlieger bij Mobiel Medisch Team (MMT). Dit houdt in dat ik piloot ben van de traumahelikopter Rotterdam. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt van alle vlieg operationele zaken. Zelf ben ik in dienst bij ANWB, maar het Mobiel Medisch Team waar ik deel van uitmaak, komt vanuit Traumacentrum Zuidwest Nederland. Ik ben nu drie jaar werkzaam bij het ANWB en deel van het Mobiel Medisch Team. Wat ik belangrijk vind aan mijn werk is dat er optimale patiëntenzorg is. Hier zijn wij voor als MMT. We zijn een team van drie, bestaande uit een verpleegkundige, arts en piloot. We zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk op een veilige manier bij de patiënt zijn.”

Hoe vind je dat jouw werkzaamheden bijdragen aan een veilige luchthaven?
“Ik denk dat dit voornamelijk een coördinatie kwestie is. Tijdens mijn werk heb ik namelijk veel te maken met ketenpartners, ook op het platform van de luchthaven. In mijn functie als chef vlieger probeer ik hierin goede contacten te houden. Doordat ik afhankelijk ben van veel mensen, die het ook weer mogelijk maken om ons werk zo goed, veilig en efficiënt mogelijk te doen. Rotterdam The Hague Airport is een overzichtelijke luchthaven waar de lijntjes kort zijn, waardoor we hele duidelijke afspraken kunnen maken. Op die manier dragen wij bij aan een stukje veiligheid op de luchthaven.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“Geen dag is hetzelfde als piloot bij het MMT. Dit maakt het een heel dynamisch beroep. Ik loop namelijk dienst op meerdere stations in Nederland. Rotterdam is mijn vaste station. Wij hebben een hele mooie plek in Rotterdam, waar we fysiek op de luchthaven samen als team van drie zitten. Op deze plek werken en ontspannen we en is er een mogelijkheid om te slapen. We vliegen zo weg vanaf Rotterdam en hebben veel vrijheid en speling voor vertrek en aankomst. Ik als piloot zie heel Nederland vanaf boven en heb samen met mijn team de goudenticket om de helikopter overal neer te mogen zetten in Nederland.”

Wat is jouw bijdrage aan een duurzame/innovatieve luchthaven?
“Dit doen we door toch altijd te werken naar nieuwe inzichten. Binnen het bedrijf ANWB en het MMT hebben we ook een pilaar duurzaamheid die we zo goed mogelijk proberen in te vullen. We hebben afgelopen tijd geïnvesteerd in nieuwe helikopters die een stuk duurzamer en technisch hoogwaardiger zijn. De kleine dingen waarin we ons bezighouden zijn bijvoorbeeld batterijen. We gebruiken tijdens onze dienst veel batterijen voor onze nachtkijkers en zaklampen. We werken namelijk in alle omstandigheden en zeker ook in het donker veel, daardoor gaan er een hoop baterijen doorheen. Om dit op te lossen zijn wij overgestapt naar oplaadbare baterijen. Als je het bij elkaar optelt zijn het soms kleine dingen, waarin we toch een duurzaamheidslag proberen te maken. Op lange termijn zouden we willen om met onze helikopters op biobrandstof te vliegen”

Welke verbeteringen zie je voor de luchthaven?
“Laat ik voorop stellen dat ik het hele fijne luchthaven vind. Maar het belangrijkste waar we op moeten verbeteren of op moeten bewaken is een goede balans creëren met de omgeving. De luchthaven is hierin al druk mee bezig. Er zijn veel partijen waar de luchthaven mee in gesprek is en dat vind ik alleen maar goed, want elke stem moet gehoord worden. Hopelijk kunnen we op die manier een beleid maken voor de luchthaven waar de meeste mensen zich in kunnen vinden en waarin je genoeg draagvlak hebt om te opereren vanaf Rotterdam The Hague Airport. Dat is een verbetering die altijd verbeterd kan worden.”

Hoe zie je Mobiel Medisch Team (MMT) en de luchthaven over 5 tot 10 jaar?
“Ik ben erg tevreden met de samenwerking tussen RTHA en het MMT en dit wordt de komende jaren alleen maar beter. Verder zetten we ons in om niet alleen te vliegen, maar we gaan er ook weleens op uit met de auto. Hierin hoop ik in de toekomst op een goede verdeling in samenwerking met RTHA. Hopelijk zit het MMT nog op Rotterdam The Hague Airport. Het gebouw waar we als MMT nu in zitten is prima, maar over 5 tot 10 jaar zou een upgrade mooi zijn.”

Wat weten mensen niet van jullie?
“Wat mensen niet weten is dat we een heel echt team zijn met z’n drieën. We zijn eigenlijk een werkfamilie, maar hebben alle drie een andere werkgever. Ik ben in dienst bij de ANWB die de helikopters levert. De verpleegkundige die tevens ook mijn copiloot is – zij kunnen niet vliegen maar mij wel ondersteunen in luchtvaart technische zaken, komen uit een regionale ambulance voorziening. En de arts komt vanuit het ziekenhuis. We komen dus alle drie vanuit een andere omgeving maar samen zijn we een hecht team.”

Tot slot
Werk je zelf op Rotterdam The Hague Airport? En wil je graag zelf over je werk vertellen in Thuis op RTHA? Mail dan naar communicatie@rtha.com.