Duurzame luchthaven

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft de doelstelling in 2030 volledig afval- en CO2-emissievrij te zijn in de terminal en de grondgebonden activiteiten op het platform. Het overkoepelende doel is een CO2-neutrale en circulaire luchthaven in 2050.

RTHA heeft in 2023 het hoogste certificaat, level 5, ontvangen binnen het Airport Carbon Accreditation programma. Het Airport Carbon Accreditation-programma (ACA) beoordeelt en erkent onafhankelijk de inspanningen van luchthavens om hun CO2-uitstoot te reduceren.

In de vernieuwde vertrekhal

Eind 2020 hebben we onze geheel vernieuwde, innovatieve en duurzame vertrekhal in gebruik genomen. De vertrekhal is voorzien van een mos sedum dak, dit dak draagt het hele jaar door bij aan een stabiele en aangename binnentemperatuur. De planten op het dak filteren fijnstof uit de lucht en zetten CO2 om in zuurstof.  

De volledige vertrekhal is voorzien van duurzame zitplekken. De meubels bevatten duurzame materialen die zich eenvoudig laten hergebruiken en kunnen hierdoor in een tweede of derde leven weer worden verwerkt in een nieuw meubel. In onze vertrekhal staan nu meubels gemaakt van 756 kilo afgedankt afvalpapier. 

Door de gehele vertrekhal staan speciale prullenbakken om afval te kunnen scheiden. Hierin maken we onderscheid tussen plastic, papier/karton en GFT. Door het bieden van speciale afvalbakken voor afvalscheiding maken we het gemakkelijker voor iedereen om deel te nemen aan ons gezamenlijke streven naar een schonere en groenere wereld.  Onze menukaart is samengesteld met zorgvuldig geselecteerde producten die lokaal worden geproduceerd. Door samen te werken met lokale boeren, telers en producenten uit de regio Rotterdam en Den Haag, ondersteunen we niet alleen de lokale economie, maar verminderen we ook de voedselkilometers en de ecologische voetafdruk van onze gerechten. 

Elektrisch grondmaterieel

Op het platform wordt er gebruik gemaakt van elektrisch grondmateriaal voor de afhandeling van vliegtuigen. De zogeheten elektrische Ground Power Units (E-GPU) worden op de luchthaven gebruikt om vliegtuigen van stroom te voorzien die tussen landen en opstijgen stilstaan op de grond. Hiermee worden de systemen aan boord draaiende gehouden als alle motoren zijn uitgeschakeld. De E-GPU wordt daardoor ook wel gezien als een superkrachtige powerbank en heeft dan ook geen uitstoot. Deze draagt bij aan een vermindering van emissies op het platform waaronder CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof. 

Daarnaast is bijna het gehele wagenpark op RTHA elektrisch zoals de passagiersbussen, bagagetrucks en andere voertuigen.

HV0100 brandstof

In mei 2022 stapte Rotterdam The Hague Airport in haar grondoperatie volledig over van fossiele diesel naar duurzamere HVO100 brandstof. GoodFuels HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is een fossielvrije brandstof op basis van met waterstof behandelde plantaardige en dierlijke afval- en reststromen. Rotterdam The Hague Airport heeft als doel om in 2030 volledig emissievrij te zijn in de luchthavenoperatie op de grond. Veel van de voertuigen die nu gebruikt worden in de grondoperatie zijn dan ook al elektrisch, maar de crashtenders van de luchthavenbrandweer bijvoorbeeld nog niet.  

Zonnepark

In samenwerking met Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA), Unisun en Eneco is er in mei 2022 een zonnepark geopend op onze luchthaven. Langs de start- /landingsbaan leveren 37.000 panelen jaarlijks genoeg energie om de luchthaven bijna 3 keer te voorzien van stroom.