Veelgestelde vragen

We ontvangen dagelijks vele vragen van reizigers, bezoekers en omwonenden. Daarom hebben we voor uw gemak de veelgestelde vragen en onze antwoorden hieronder verzameld.

Staat uw vraag er niet bij? Neemt u dan contact met ons op. We zullen uw vraag dan zo spoedig mogelijk beantwoorden. Op Rotterdam The Hague Airport kunt u ook terecht bij onze informatiebalie in de centrale hal.

  • Wat zijn de openingstijden van de luchthaven?

    De centrale hal van Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. De vertrek- en aankomsthal, na de veiligheidscontrole, blijven open voor passagiers tot en met de afhandeling van de laatste vlucht.

  • Waar vind ik een bagagekar?

    Op alle parkeerterreinen bevinden zich, zowel bij de ingang als op het parkeerterrein zelf, meerdere opstelplaatsen voor bagagekarren. U kunt gebruikmaken van een bagagekar door het insteken van een muntstuk van 50 eurocent. Wanneer u de bagagekar terugbrengt bij een van de opstelplaatsen, in de centrale hal of op het parkeerterrein, dan ontvangt u het muntstuk terug.

  • Waar kan ik mijn hond ophalen?

    Rotterdam The Hague Airport heeft een ‘hondenontvangstplaats’ voor het ontvangen van honden uit het buitenland. Deze speciale, diervriendelijke ruimte bevindt zich naast het luchthavengebouw aan de bushaltezijde. Daar kunt u in alle rust uw hond aannemen.

  • Waar kan ik een OV-chipkaart kopen op Rotterdam The Hague Airport?

    Bent u nog niet in het bezit van een OV-chipkaart? Dan heeft u verschillende mogelijkheden:

    – U kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de buschauffeur.
    – U kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de verkoop- en oplaadautomaat, deze staat bij de bushalte op het luchthaventerrein.
    – U kunt een (anonieme) OV-chipkaart kopen bij de AKO op Rotterdam The Hague Airport.

  • Waar kan ik een hotel boeken?

    U kunt een hotel boeken via de informatiebalie bij de uitgang van de centrale hal.

  • Waar zijn de balies van de luchtvaartmaatschappijen?

    De balies van alle luchtvaartmaatschappijen vindt u aan de linkerzijde van de centrale hal, tegenover de incheckbalies.

  • Waar mag ik roken?

    Op de luchthaven mag u uitsluitend op de daartoe aangewezen locaties roken. Roken in het luchthavengebouw en op het platform is ten strengste verboden.

     

    Voor de veiligheidscontrole:

    – Buiten naast de ingang van het luchthavengebouw

     

    Na de veiligheidscontrole:

    – Op de daarvoor beschikbaar gestelde rokersplaats. Deze is te bereiken via de tijdelijke vertrekhal.

  • Waar haal of breng ik gevonden voorwerpen?

    Wanneer u een eigendom hebt verloren of een voorwerp hebt gevonden, dan kunt u terecht bij de Informatiebalie in de centrale hal van Rotterdam The Hague Airport. Verloren eigendommen worden hier maximaal één jaar bewaard. Bij het afhalen van uw eigendom is een geldig legitimatiebewijs verplicht. De Informatiebalie is dagelijks geopend vanaf 07.00 uur tot het afhandelen van de laatste vlucht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Informatiebalie via telefoonnummer 010-4463444.

  • Waarom zijn er soms nachtvluchten?

    Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent. Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer. Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 uur een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook ’s nachts welkom is.

     

    Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa. Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie. Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie. Het komt regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

     

    Verder kent het nachtregime een aantal andere ontheffingen. De belangrijkste zijn:
    – vertraagde vluchten tot 01.00 uur
    – zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
    – ambulancevluchten en traumahelikopters
    – militaire en regeringsvluchten
    – politie en kustwachtvluchten
    – vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

     

    Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 uur verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar. De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-00.00 uur en 06.00-07.00 uur. Doordat de traumahelikopter (die op Rotterdam The Hague Airport gestationeerd is) sinds medio februari jl ook ’s nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.

  • Waar vind ik toeristeninformatie?

    Bij de informatiebalie in de centrale hal geven de gastvrouwen u graag meer toeristische informatie over Rotterdam en Den Haag e.o. Bij de informatiebalie vindt u ook diverse folders met toeristeninformatie.

  • Wat zijn de havengelden op Rotterdam The Hague Airport?

    De besloten vennootschap Rotterdam Airport, namens de naamloze vennootschap Luchthaven Schiphol exploitant van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”; overwegende dat de sedert 1 april 2008 van kracht zijnde “Havengeldregeling” een herziening behoeft; gelet op artikel 36, lid 1, van de luchtvaartwet; Stelt vast: Tarieven voor het gebruik door luchtvaartuigen van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”, neergelegd in de “Havengeldregeling”. Klik hier voor de havengelden 2019.

  • Wat zijn de regels voor vliegen met drones in de buurt van een luchthaven?

    Op dit moment is het verboden om met een drone in een (civiele) CTR te vliegen. Alleen hobbymatige kleine drones mogen worden gebruikt, dit alleen op speciaal aangewezen terreinen (in verenigingsverband) met bijbehorende afspraken welke vastgelegd zijn in een convenant. Het verbod heeft te maken met het feit dat een drone, volgens de huidige wetgeving, wordt gezien als een luchtvaartuig. Dit zorgt ervoor dat zowel de drone, alsmede onze organisatie zich aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Zo is het voor een drone verplicht om een tweezijdig radio contact (R/T) te onderhouden en een werkende transponder aan boord te hebben. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dient de drone te separeren middels klaringen via R/T en dient andere luchtvarenden op de hoogte te stelen van aanwezigheid van de drone. Zolang een drone (nog) niet kan voldoen aan deze eisen en de wetgeving nog niet goed genoeg is om een goede procedure te implementeren, zal dit verbod van kracht blijven. Inmiddels zijn er wel testen om te kijken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van R/T en transponders voor drones en houdt LVNL vinger aan de pols over hoe deze zaken zich ontwikkelen. Uiteraard denken wij mee aan een veilige en duurzame oplossing. Helaas kan men niet inschatten wanneer een en ander geregeld is.

    Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid. 

     

  • Wat is de CRO?

    CRO staat voor: Commissie Regionaal Overleg.

     

    De CRO komt vier keer per jaar bijeen en bestaat uit de volgende leden: bestuurders en bewoners van de (deel)gemeenten van Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland, vertegenwoordigers van de Luchtverkeersleiding Nederland, Rotterdam The Hague Airport, gebruikers van de luchthaven en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bevoegd gezag voor de luchthaven van Rotterdam, agendalid).

  • Is het toegestaan om vuurwerk af te steken op de luchthaven?

    Het is op de luchthaven niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de exploitant enig vuurwerk te ontsteken.

  • Groepsvertrek

    Vertrekt u tussen de maanden april en september met een groep van meer dan 20 personen vanaf onze luchthaven? Laat dit dan weten via ons contactformulier (categorie groepen). Wij willen uw vertrek zo comfortabel mogelijk maken en daarom met u mee kijken hoe we dit kunnen bewerkstelligen. Wanneer u in dit bericht de datum en tijdstip van uw vlucht deel in combinatie met het aantal personen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

  • Wat betekent het boerkaverbod voor mijn reis vanaf RTHA?

    Sinds 1 augustus 2019 is het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen niet meer toegestaan. (In de media wordt gesproken over het zogenaamde ‘boerkaverbod’.) Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab.

    Het gebouw van Rotterdam The Hague Airport is geen overheidsgebouw, daarom geldt dit verbod niet op de luchthaven. De securitycontrole en de grenscontrole door de KMar zijn daardoor ook niet veranderd. Bij het passeren van de grens zal nog steeds op dezelfde manier worden vastgesteld of een persoon ook diegene is, die in het bijbehorende paspoort staat.

    Kijk voor meer informatie over het boerkaverbod en uitzonderingen op de website van de Rijksoverheid.

  • Wat zijn de openingstijden van de luchthaven?

    De centrale hal van Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. De vertrek- en aankomsthal, na de veiligheidscontrole, blijven open voor passagiers tot en met de afhandeling van de laatste vlucht.

  • Waar vind ik een bagagekar?

    Op alle parkeerterreinen bevinden zich, zowel bij de ingang als op het parkeerterrein zelf, meerdere opstelplaatsen voor bagagekarren. U kunt gebruikmaken van een bagagekar door het insteken van een muntstuk van 50 eurocent. Wanneer u de bagagekar terugbrengt bij een van de opstelplaatsen, in de centrale hal of op het parkeerterrein, dan ontvangt u het muntstuk terug.

  • Waar kan ik mijn hond ophalen?

    Rotterdam The Hague Airport heeft een ‘hondenontvangstplaats’ voor het ontvangen van honden uit het buitenland. Deze speciale, diervriendelijke ruimte bevindt zich naast het luchthavengebouw aan de bushaltezijde. Daar kunt u in alle rust uw hond aannemen.

  • Waar kan ik een OV-chipkaart kopen op Rotterdam The Hague Airport?

    Bent u nog niet in het bezit van een OV-chipkaart? Dan heeft u verschillende mogelijkheden:

    – U kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de buschauffeur.
    – U kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de verkoop- en oplaadautomaat, deze staat bij de bushalte op het luchthaventerrein.
    – U kunt een (anonieme) OV-chipkaart kopen bij de AKO op Rotterdam The Hague Airport.

  • Waar kan ik een hotel boeken?

    U kunt een hotel boeken via de informatiebalie bij de uitgang van de centrale hal.

  • Waar zijn de balies van de luchtvaartmaatschappijen?

    De balies van alle luchtvaartmaatschappijen vindt u aan de linkerzijde van de centrale hal, tegenover de incheckbalies.

  • Waar mag ik roken?

    Op de luchthaven mag u uitsluitend op de daartoe aangewezen locaties roken. Roken in het luchthavengebouw en op het platform is ten strengste verboden.

     

    Voor de veiligheidscontrole:

    – Buiten naast de ingang van het luchthavengebouw

     

    Na de veiligheidscontrole:

    – Op de daarvoor beschikbaar gestelde rokersplaats. Deze is te bereiken via de tijdelijke vertrekhal.

  • Waar haal of breng ik gevonden voorwerpen?

    Wanneer u een eigendom hebt verloren of een voorwerp hebt gevonden, dan kunt u terecht bij de Informatiebalie in de centrale hal van Rotterdam The Hague Airport. Verloren eigendommen worden hier maximaal één jaar bewaard. Bij het afhalen van uw eigendom is een geldig legitimatiebewijs verplicht. De Informatiebalie is dagelijks geopend vanaf 07.00 uur tot het afhandelen van de laatste vlucht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Informatiebalie via telefoonnummer 010-4463444.

  • Waarom zijn er soms nachtvluchten?

    Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent. Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer. Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 uur een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook ’s nachts welkom is.

     

    Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa. Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie. Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie. Het komt regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

     

    Verder kent het nachtregime een aantal andere ontheffingen. De belangrijkste zijn:
    – vertraagde vluchten tot 01.00 uur
    – zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
    – ambulancevluchten en traumahelikopters
    – militaire en regeringsvluchten
    – politie en kustwachtvluchten
    – vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

     

    Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 uur verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar. De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-00.00 uur en 06.00-07.00 uur. Doordat de traumahelikopter (die op Rotterdam The Hague Airport gestationeerd is) sinds medio februari jl ook ’s nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.

  • Waar vind ik toeristeninformatie?

    Bij de informatiebalie in de centrale hal geven de gastvrouwen u graag meer toeristische informatie over Rotterdam en Den Haag e.o. Bij de informatiebalie vindt u ook diverse folders met toeristeninformatie.

  • Wat zijn de havengelden op Rotterdam The Hague Airport?

    De besloten vennootschap Rotterdam Airport, namens de naamloze vennootschap Luchthaven Schiphol exploitant van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”; overwegende dat de sedert 1 april 2008 van kracht zijnde “Havengeldregeling” een herziening behoeft; gelet op artikel 36, lid 1, van de luchtvaartwet; Stelt vast: Tarieven voor het gebruik door luchtvaartuigen van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”, neergelegd in de “Havengeldregeling”. Klik hier voor de havengelden 2019.

  • Wat zijn de regels voor vliegen met drones in de buurt van een luchthaven?

    Op dit moment is het verboden om met een drone in een (civiele) CTR te vliegen. Alleen hobbymatige kleine drones mogen worden gebruikt, dit alleen op speciaal aangewezen terreinen (in verenigingsverband) met bijbehorende afspraken welke vastgelegd zijn in een convenant. Het verbod heeft te maken met het feit dat een drone, volgens de huidige wetgeving, wordt gezien als een luchtvaartuig. Dit zorgt ervoor dat zowel de drone, alsmede onze organisatie zich aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Zo is het voor een drone verplicht om een tweezijdig radio contact (R/T) te onderhouden en een werkende transponder aan boord te hebben. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dient de drone te separeren middels klaringen via R/T en dient andere luchtvarenden op de hoogte te stelen van aanwezigheid van de drone. Zolang een drone (nog) niet kan voldoen aan deze eisen en de wetgeving nog niet goed genoeg is om een goede procedure te implementeren, zal dit verbod van kracht blijven. Inmiddels zijn er wel testen om te kijken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van R/T en transponders voor drones en houdt LVNL vinger aan de pols over hoe deze zaken zich ontwikkelen. Uiteraard denken wij mee aan een veilige en duurzame oplossing. Helaas kan men niet inschatten wanneer een en ander geregeld is.

    Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid. 

     

  • Wat is de CRO?

    CRO staat voor: Commissie Regionaal Overleg.

     

    De CRO komt vier keer per jaar bijeen en bestaat uit de volgende leden: bestuurders en bewoners van de (deel)gemeenten van Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland, vertegenwoordigers van de Luchtverkeersleiding Nederland, Rotterdam The Hague Airport, gebruikers van de luchthaven en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bevoegd gezag voor de luchthaven van Rotterdam, agendalid).

  • Is het toegestaan om vuurwerk af te steken op de luchthaven?

    Het is op de luchthaven niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de exploitant enig vuurwerk te ontsteken.

  • Groepsvertrek

    Vertrekt u tussen de maanden april en september met een groep van meer dan 20 personen vanaf onze luchthaven? Laat dit dan weten via ons contactformulier (categorie groepen). Wij willen uw vertrek zo comfortabel mogelijk maken en daarom met u mee kijken hoe we dit kunnen bewerkstelligen. Wanneer u in dit bericht de datum en tijdstip van uw vlucht deel in combinatie met het aantal personen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

  • Wat betekent het boerkaverbod voor mijn reis vanaf RTHA?

    Sinds 1 augustus 2019 is het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen niet meer toegestaan. (In de media wordt gesproken over het zogenaamde ‘boerkaverbod’.) Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab.

    Het gebouw van Rotterdam The Hague Airport is geen overheidsgebouw, daarom geldt dit verbod niet op de luchthaven. De securitycontrole en de grenscontrole door de KMar zijn daardoor ook niet veranderd. Bij het passeren van de grens zal nog steeds op dezelfde manier worden vastgesteld of een persoon ook diegene is, die in het bijbehorende paspoort staat.

    Kijk voor meer informatie over het boerkaverbod en uitzonderingen op de website van de Rijksoverheid.

  • Mag ik babyvoeding meenemen in het vliegtuig?

    Het is altijd toegestaan om babyvoeding, die voor de duur van de reis nodig zijn, mee te nemen in uw handbagage. Een thermosfles met water is niet toegestaan in de handbagage, maar water in een drinkfles wel.

  • Waar kan ik beschadigde bagage reclameren?

    Beschadigde bagage kunt u reclameren bij Aviapartner, balie 1 in de centrale hal direct naast de veiligheidscontrole.

  • Hoeveel kilo bagage mag ik meenemen?

    De toegestane hoeveelheid, afmetingen en het totale gewicht van uw (hand)bagage verschilt per luchtvaartmaatschappij. Controleer, om problemen op de luchthaven te voorkomen, altijd vooraf de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Kijk voor meer informatie bij de bagageregels per luchtvaartmaatschappij.

  • Mag mijn fiets mee in het vliegtuig?

    Voor de voorwaarden en kosten van het vervoer van uw fiets adviseren we u om contact op te nemen met uw luchtvaartmaatschappij.

  • Waar meld ik mij voor zoekgeraakte bagage?

    Uw bagage wordt met de grootst mogelijke zorg behandeld. Mocht bij aankomst op Rotterdam The Hague Airport toch blijken dat uw bagage niet met u is meegereisd, meldt u zich dan direct bij de balie van bagage services in de aankomsthal. Voor vragen over uw (verloren) bagage kunt u contact opnemen met Aviapartner, telefoon +31 (0)10 238 27 01.

  • Wat mag ik meenemen in mijn (hand)bagage?

    Voor de inhoud van uw (hand)bagage geldt, voor de veiligheid van u en anderen, een aantal strenge regels. Hierop wordt op de luchthaven gecontroleerd. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Bagage

  • Is het toegestaan om e-smokers of e-sigaretten mee te nemen in mijn bagage?

    Uw e-smoker of ander type elektronische sigaret (inclusief extra batterijen) mag u alleen in uw handbagage meenemen. Deze voorwerpen mogen niet in uw ruimbagage worden vervoerd.

  • Hoe kom ik bij treinstation Rotterdam Centraal?

    Als u vanuit de centrale hal naar buiten loopt ga dan direct linksaf. Na 50 meter vindt u de bushaltes. RET buslijn 33 rijdt in circa 25 minuten naar Rotterdam Centraal en in minder dan 10 minuten naar metrostation Meijersplein. Vanaf metrostation Meijersplein kunt u met de RandstadRail in 7 minuten naar Rotterdam Centraal en in 27 minuten naar Den Haag Centraal.

  • Hoe laat vertrekt de bus?

    Kijk voor de actuele dienstregeling van buslijn 33 op de website van de RET. Reist u met buslijn 37? Vervoerder EBS verzorgt deze dienstregeling. De volledige dienstregeling lees je in dit PDF-bestand.

  • Waar staan de taxi’s?

    U vindt de taxistandplaats op het nieuwe bus- en taxiplein. Deze is gelegen tussen het luchthavengebouw en het Wings Hotel.

  • Hoe kom ik met de auto bij Rotterdam The Hague Airport?

    Rotterdam The Hague Airport ligt naast rijksweg A13 en wordt aangegeven op de Ring Rotterdam. Klik hier voor de routeplanner naar de luchthaven vanaf uw vertrekadres. Controleer ruim voordat u naar de luchthaven komt of er eventueel wegwerkzaamheden zijn op uw route. Deze worden altijd op onze website (homepage) vermeld.

  • Waar kan ik parkeren als ik iemand ga wegbrengen of ophalen?

    Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar.

     

    Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kunt u zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

     

    Plattegrond Kiss & Ride 

  • Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij Rotterdam The Hague Airport?

    Rotterdam The Hague Airport is met het openbaar vervoer goed bereikbaar. Vanaf Rotterdam Centraal of Den Haag centraal reis je gemakkelijk en snel met metrolijn E naar Rotterdam The Hague Airport. De bus stopt direct naast de vertrekhal. De luchthaven is met buslijn 37 ook rechtstreeks vanuit Delft bereikbaar. Buslijn 37 rijdt vanaf Den Haag Leyenburg via Delft Centraal Station rechtstreeks naar de luchthaven. Via 9292 kun je eenvoudig jouw route en reistijd naar Rotterdam The Hague Airport bepalen.

     

    Lees hier meer over de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer. 

  • Wanneer kan ik inchecken voor mijn vlucht?

    De incheckbalies van alle vluchten vindt u in de centrale hal en zijn twee uur voor vertrek van een vlucht geopend. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen tijden en procedures voor het inchecken. Controleer altijd ruim vooraf de inchecktijden van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Indien u zich te laat meldt bij de incheckbalie, dan wordt u niet meer geaccepteerd voor de vlucht.

     

    Tijdens de zomermaanden is het mogelijk om gebruik te maken van een extra incheckfaciliteit op P3. Op dit moment wordt bekeken of deze service ook in de zomer van 2020 wordt aangeboden.

  • Heeft u zich al online ingecheckt?

    Indien u zich al online heeft ingecheckt bij uw luchtvaartmaatschappij dan kunt u, wanneer u met alleen handbagage reist, met uw uitgeprinte boardingpass direct door naar de veiligheidscontrole.

  • Heb ik altijd een boardingpass nodig?

    Ja, u dient altijd een geldige en persoonlijke boardingpass bij u te hebben wanneer u door de veiligheidscontrole gaat. De boardingpass krijgt u uitgereikt bij de incheckbalie of neemt u zelf geprint mee als u online heeft ingecheckt.

  • Kan ik gebruikmaken van de mobiele boardingpass?

    Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van een correcte mobiele boarding pass. Indien de boardingpass in de ‘Wallet’ is toegevoegd op de telefoon, kunt u deze laten zien bij de security check en laten scannen tijdens het boarden.

    Let op, het gaat hierbij wel om de mobiele versie van de boarding pass. Een printversie zal niet op het mobiele apparaat werken.

  • Waar vind ik de betaalautomaten voor het parkeren?

    Wanneer u wilt betalen voor uw parkeerplaats kunt u gebruik maken van de betaalautomaten op parkeerterrein P2. Ook op parkeerterrein P3 kunt u gebruik maken van een betaalautomaat.
    Op beide parkeerterreinen kunt u betalen met pin, creditcard of contact geld.

     

    Heeft u tijdens het oprijden gebruik gemaakt van uw creditcard? Dan hoeft u niet langs het betaalautomaat. Bij het verlaten van het parkeerterrein kunt u uw creditcard invoeren in de parkeerzuil bij de slagbomen.

     

    Let op! U dient voor het op- en afrijden gebruik te maken van dezelfde creditcard.

  • Wat zijn de parkeertarieven?

    U kunt uw parkeerplaats eenvoudig online reserveren. In ons online reserveringssysteem tonen wij de beschikbare parkeerterreinen met het bijbehorende parkeertarief. Wanneer u uw parkeerplaats niet online reserveert, betaalt u bij terugkomst op de luchthaven het zogenaamde ‘oprij’ tarief. Dit bedrag kunt u bij de beschikbare betaalautomaten op de luchthaven betalen. Een volledig overzicht van de actuele parkeertarieven per parkeerterrein vindt u hier.

  • Wat is de doorrijhoogte bij de parkeerterreinen?

    Er is geen hoogtebeperking voor het oprijden van de parkeerterreinen op Rotterdam The Hague Airport.

  • Wat moet ik doen als een parkeerterrein vol is?

    Indien er bij een parkeerterrein wordt aangegeven dat het ‘VOL’ staat, dan kunt u uw auto op één van de andere parkeerterreinen zetten. Er zijn altijd voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Wij raden u echter aan om uw parkeerplaats op voorhand te reserveren. U kunt uw parkeerplaats eenvoudig online reserveren.

  • Hoe reserveer ik online een parkeerplaats?

    Reserveer uw parkeerplaats gemakkelijk en snel via het officiële reserveringssysteem van Rotterdam The Hague Airport. U kunt tot uiterlijk 3 uur voor vertrek een reservering voor een parkeerplaats maken. Online een parkeerplaats reserveren is heel eenvoudig:

     

    1. Ga naar www.rotterdamthehagueairport.nl/parkeren
    2. Selecteer de gewenste periode in de kalender en klik op ‘boek nu’
    3. De beschikbare parkeerterreinen worden getoond. Kies vervolgens het parkeerterrein waar u wilt parkeren
    4. Vul uw persoonlijke gegevens in
    5. Vul uw betalingsgegevens in
    6. Kies de gewenste inrijmethode (kentekenherkenning, reserveringscode of creditcard)
    7. Wij adviseren uw reserveringsbevestiging te printen of bij de hand te hebben op uw telefoon

     

    Uw reserveringsbevestiging ontvangt u ook op het opgegeven e-mailadres. De reserveringsbevestiging ontvangt u binnen een uur na het afronden van uw reservering. Het is helaas niet mogelijk om telefonisch een parkeerplaats te reserveren.

  • Is parkeren met een aanhangwagen toegestaan?

    Nee, op de parkeerterreinen van Rotterdam The Hague Airport is parkeren met een aanhangwagen helaas niet toegestaan.

  • Hoe betaal ik mijn online reservering?

    U kunt uw online reservering voor een parkeerplaats betalen met uw creditcard (MasterCard, Visa en American Express) en via iDeal.

  • Hoe werkt de kentekenregistratie voor parkeren?

    Waarom wordt mijn kenteken geregistreerd?
    Het kentekenregistratiesysteem is ingesteld om de veiligheid van de parkeerterreinen te verhogen. Bij het uitrijden wordt namelijk gecontroleerd of de combinatie van de parkeerkaart en het kenteken hetzelfde is als bij de ingang. Wanneer dit niet het geval is, zal het uitrijden worden geblokkeerd. Hiermee wordt voorkomen dat iemand zonder de juiste parkeerkaart met uw auto uit kan rijden. Daarnaast kan de registratie worden gebruikt om een nieuwe parkeerkaart aan te maken bij de servicebalie, wanneer u uw parkeerkaart bent verloren. Administratiekosten, die voorheen werden berekend, zijn niet meer nodig. De kentekenregistratie wordt ook gebruikt wanneer u online een reservering heeft gemaakt voor een parkeerplaats en u ervoor heeft gekozen om het parkeerterrein op te rijden middels kentekenherkenning.

     

    Waarom is parkeren betrouwbaarder wanneer mijn kenteken wordt geregistreerd?
    Uw parkeerkaart of creditcard vormt op deze manier een unieke combinatie met uw kenteken, zodat uw voertuig alleen het parkeerterrein kan verlaten met dezelfde kaart die u bij het inrijden heeft getrokken of de creditcard die u heeft ingevoerd. Dit voorkomt diefstal.

     

    Wanneer wordt mijn kenteken geregistreerd?
    Zodra u een van de parkeerterreinen op Rotterdam The Hague betreedt met uw voertuig, wordt uw kenteken geregistreerd in ons Parkeer Management Systeem. Dit is zichtbaar doordat uw kenteken bij het inrijden op uw parkeerkaart wordt geprint. Indien u bij online reservering heeft gekozen voor kentekenherkenning als inrijmethode dan wordt uw kenteken ook in ons systeem geregistreerd. Zo wordt u herkend bij het inrijden en kunnen wij de reservering uitvoeren. Zodra u uitrijdt wordt uw kenteken uit het Parkeer Management Systeem verwijderd.

     

    Worden mijn kentekengegevens opgeslagen nadat ik ben uitgereden?
    Als de gegevens van uw kenteken niet meer nodig zijn voor het parkeren dan worden deze direct en volledig uit ons systeem verwijderd.

     

    Wat doet Rotterdam The Hague Airport met de kentekengegevens?
    De kentekengegevens staan in ons Parkeer Management Systeem tot het moment van uitrijden. Tenzij sprake is van een reservering op kenteken, dan worden de kentekengegevens gebruikt worden voor de uitvoering en nazorg van de reservering. De gegevens worden niet gedeeld met partijen anders dan Rotterdam The Hague Airport. Tenzij wij dit moeten doen op basis van een wettelijke verplichting. Er is ook geen koppeling met het RDW.

     

    Worden mijn kentekengegevens gedeeld met de Belastingdienst of andere instellingen?
    Nee, uw kentekengegevens worden niet gedeeld met de Belastingdienst of gecontroleerd bij het RDW.

  • Hoe werkt het in- en uitrijden als ik online een reservering heb gemaakt?

    Graag informeren wij u over het op- en afrijden van het parkeerterrein. Hoe rijd ik het parkeerterrein op?

     

    Op- en afrijden met kentekenherkenning

    U heeft tijdens uw parkeerreservering gekozen voor kentekenherkenning als gewenste methode voor de toegang tot het parkeerterrein. Wij adviseren u de onderstaande stappen goed door te nemen, voordat u naar de luchthaven komt.

     

    Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:
    – U rijdt naar de slagboom bij de inrit van het parkeerterrein
    – Bij de slagboom wordt uw kenteken automatisch gescand.
    – U ontvangt uw parkeerkaart met QR-code en de slagboom opent zich.
    – Wij vragen u om de ontvangen parkeerkaart met QR-code goed te bewaren, deze heeft u nodig wanneer u het parkeerterrein weer afrijdt.

     

    Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:
    – Bij de slagboom kunt u uw parkeerkaart met QR-code voor de scanner houden.
    – Uw QR-code wordt herkend en de slagboom opent zich automatisch.
    – U kunt het terrein afrijden.

     

    Op-en afrijden met uw creditcard

     

    Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:

    – U rijdt naar de slagboom bij de inrit van P2 Business parkeren.
    – Bij de slagboom voert u uw creditcard in de automaat. Uw parkeerreservering wordt herkend.
    – Neem uw creditcard en de slagboom opent zich.

     

    Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:

    – Bij de slagboom kunt u de creditcard invoeren.
    – Uw creditcard wordt herkend en zodra u de creditcard terugneemt opent de slagboom zich.
    – U kunt het terrein afrijden. Er opent een tweede slagboom, wanneer de eerste slagboom gesloten is.


    Op- en afrijden met een QR-code

    Alleen bij P10 kunt u inrijden met een QR code. Scan uw QR code via uw telefoon of via een printversie, vervolgens gaat de slagboom open. Wanneer u P10 weer verlaat, scant u de QR code opnieuw. De slagboom opent zicht.

  • Waar kan ik terecht met vragen of klachten over het parkeren?

    Heeft u een vraag of een klacht over parkeren? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt een e-mail sturen naar parking@rtha.com. Uw vragen worden op werkdagen beantwoord tussen 9:00 – 17:00 uur. Voor dringende zaken kunt u telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 (0)10 446 34 44. Het is ook mogelijk om ons een bericht te sturen via social media, waar vragen ook buiten kantooruren en in het weekend worden beantwoord.

     

    Daarnaast is er bij de betaalautomaten en de slagbomen van de parkeerterreinen een intercominstallatie aanwezig waarmee u bij calamiteiten direct contact kunt opnemen met een beveiligingsmedewerker van Rotterdam The Hague Airport.

  • Kan ik meerdere reserveringen maken?

    Ja, het is mogelijk om meerdere reserveringen te maken. Ook binnen dezelfde periode. U dient in dit geval echter wel per auto een reservering te maken. Voorbeeld: u wilt uw auto voor een bepaalde periode op één van onze parkeerterreinen parkeren. Dit is uiteraard mogelijk. In dit geval dient u twee losse reserveringen te maken.

  • Hoelang van tevoren kan ik een parkeerplaats reserveren?

    U kunt vanaf 1 jaar tot uiterlijk 24 uur voor vertrek een parkeerplaats op één van de officiële Rotterdam The Hague Airport parkeerterreinen reserveren.

  • Kan ik een parkeerplaats voor mindervaliden reserveren?

    Op parkeerterrein P2 stellen we speciale parkeerplaatsen voor mindervalide passagiers beschikbaar. Wanneer u beschikt over een mindervalidenkaart, dan kunt u gebruik maken van deze parkeerplaatsen. Wij verzoeken u om uw mindervalidenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen wanneer u gebruik maakt van deze parkeerplaatsen. Het is helaas niet mogelijk om deze parkeerplaatsen op voorhand te reserveren.

     

    Wanneer u parkeert op dit parkeerterrein, wordt het lang parkeren tarief gerekend. Dit houdt in dat u een lager tarief betaald dan normaliter voor parkeren op P2 wordt betaald. De tarieven vindt u op onze website op de volgende pagina terug onder het kopje ‘P1, P1a of P3’: https://www.rotterdamthehagueairport.nl/reizigers/parkeren/parkeertarieven/

     

    Bij terugkeer van uw reis kunt u op vertoon van de inrijkaart, het vliegticket en uw mindervalidenkaart het bedrag afrekenen bij de informatiebalie in de centrale hal.

  • Hoe weet ik of een reservering is bevestigd?

    Na het afronden van uw reservering ontvangt u een bevestiging per e-mail. De bevestigingsmail ontvangt u binnen een uur na het afronden van uw reservering. Op de bevestiging staat de boekingsperiode en het reserveringsnummer. Indien u geen reserveringsbevestiging heeft ontvangen, dan raden wij u aan om in uw e-mailprogramma in de map ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spambox’ te kijken.  Mocht u ook daar geen bevestiging vinden, dan kunt u op onze website een nieuwe bevestigingsmail laten verzenden. Gaat u hiervoor naar ‘beheer mijn reservering’ en kies voor ‘verstuur mijn bevestiging’.

  • Kan ik mijn reservering beheren/annuleren?

    In ‘Beheer mijn reservering‘ kunt u uw reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heeft u uw reserveringsnummer nodig.

     

    Wijzigen

    Uw reservering wijzigen kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kunt u alle reserveringen wijzigen tot 24 uur voor vertrek zonder bijkomende kosten. U kunt alle details van uw reservering wijzigen, inclusief creditcard- en parkeergegevens. U betaalt geen wijzigingskosten. Wel kan een tariefverschil ontstaan. Is het tarief lager dan krijgt u dit bedrag teruggestort, is het tarief hoger dan dient u bij te betalen.

     

    Annuleren

    Uw reservering annuleren kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kunt u de reservering annuleren tot 24 uur voor vertrek. Voor het annuleren wordt € 5,- in rekening gebracht. De voorwaarden voor het annuleren van uw reservering staan op uw reserveringsbevestiging.

     

  • Waar kan ik mijn fiets, scooter of motor parkeren op de luchthaven?

    Op het plein voor het Bel Air Gebouw (naast het luchthavengebouw) is een fietsenstalling ingericht. De fietsenstalling is een openbare stalling en is niet extra beveiligd. Er zijn aparte plekken ingericht voor het parkeren van motoren. Deze plekken bevinden zich naast de fietsenstalling.

  • Waar kan ik parkeren als ik iemand ga wegbrengen of ophalen?

    Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar.

     

    Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kunt u zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

     

    Plattegrond Kiss & Ride 

  • Hoe weet ik zeker dat ik op een van de officiële parkeerterreinen van Rotterdam The Hague Airport geparkeerd sta?

    Wij adviseren u als reiziger om uw auto altijd op één van onze officiële parkeerterreinen te parkeren. U kunt gemakkelijk en snel een reservering maken via onze website. Wij raden u af om uw auto in de woonwijken rondom de luchthaven te parkeren. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Wij willen benadrukken dat de parkeerplaatsen in de wijk voor bewoners zijn en niet voor reizigers.

  • Wat is een geldig reisdocument?

    Alle passagiers op Rotterdam The Hague Airport dienen te allen tijde te beschikken over een geldig paspoort of Europese identiteitskaart. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u deze reisdocumenten, en eventuele overige documenten noodzakelijk voor toegang tot het land van bestemming (zoals bijvoorbeeld visa), in uw bezit heeft. Een rijbewijs wordt niet aanvaard als een geldig reisdocument.

    Nederlands paspoort

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Heeft mijn kind een eigen reisdocument nodig?

    Ja, sinds 26 juni 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig en is bijschrijven in uw reisdocument niet meer mogelijk. De geldigheid van alle bestaande bijschrijvingen zijn vervallen.

  • Waar kan ik een noodpaspoort verkrijgen?

    Een noodpaspoort kan in uitzonderlijke gevallen, en onder strikte voorwaarden, worden verzorgd door de Koninklijke Marechaussee op Rotterdam The Hague Airport. Voor meer informatie over dit tijdelijke noodpaspoort kunt u terecht bij het service- en informatiecentrum van de Koninklijke Marechaussee. Deze bevindt zich direct rechts naast de ingang van het luchthavengebouw. De Koninklijke Marechaussee is ook bereikbaar per telefoon +31 (0) 10 446 6333.

  • Hoe verloopt de paspoortcontrole op Rotterdam The Hague Airport

    Het is zo dat binnen het Schengenverdrag wettelijk is besloten dat er binnen Europa (een aantal landen uitgezonderd) géén paspoortcontrole verplicht is. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft het Schengenverdrag ondertekend.
    Hierin is geregeld dat door de aangesloten landen onderling geen paspoortcontrole zal plaatsvinden. Als u bijvoorbeeld van Nederland naar een ander Schengenland reist, vindt er in beginsel geen paspoortcontrole plaats. Het verdragsland behoudt zich altijd het recht voor om alsnog een paspoortcontrole te houden.

    Bekijk hier een visualisatie van de procedure van de paspoortcontrole.

    Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de volgende website:
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/wat-zijn-schengenlanden.html

     

  • Hoe weet ik dat er een vluchtwijziging is?

    Vluchtwijzigingen worden vermeld op deze website bij de aankomst- en vertrektijden en op teletekstpagina 769. Controleer altijd ruim voor vertrek eventuele wijzigingen van uw vlucht. U bent altijd zelf verantwoordelijk om op tijd te zijn voor uw vlucht. Op de luchthaven worden wijzigingen vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal. Bovendien wordt dit ook omgeroepen.

  • Bij welke gate staat mijn vliegtuig?

    De gate van uw vliegtuig staat vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal.

  • Waar zijn de toiletten?

    In het luchthavengebouw zijn meerdere toiletten aanwezig, zowel in de centrale hal als in de vertrek- en aankomsthal. Alle toiletten zijn kosteloos te gebruiken en zijn duidelijk met bewegwijzering aangegeven. Er zijn ook speciale rolstoeltoiletten beschikbaar.

  • Wat zijn de openingstijden van de restaurants, bars en winkels?

    De openingstijden van de diverse restaurants, bars en winkels, voor en na de veiligheidscontroles, zijn verschillend.

    Klik hier voor de openingstijden voor de veiligheidscontrole

    Klik hier voor de openingstijden na de veiligheidscontrole

  • Waar kan ik geld pinnen of wisselen?

    In de centrale hal bevindt zich een pinautomaat tussen de AKO shop en het kantoor van GWK Travelex. U kunt buitenlandse valuta verkrijgen of wisselen bij het kantoor van GWK Travelex in de centrale hal van Rotterdam The Hague Airport.

  • Waar kan ik vliegtuigen kijken?

    Op het vrij toegankelijke panoramaterras bij restaurant De Horizon kunt u alle vliegtuigen van dichtbij zien en naar de aankomende en vertrekkende passagiers zwaaien. Daarnaast kunt u ook terecht bij Brasserie Waalhaven. Deze replica van de oude terminal bevindt zich naast de startlandingsbaan.

     

    Let op: Wegens renovatiewerkzaamheden is het panoramaterras bij restaurant De Horizon momenteel gesloten.

  • Is er een gebedsruimte aanwezig?

    Nee, momenteel is er geen gebedsruimte aanwezig op de luchthaven.

  • Waar kan ik mijn baby verzorgen?

    U kunt uw baby verschonen in de diverse toiletgroepen in de terminal. In de nabijheid van de ingang van de Airportshop is tevens een ruimte beschikbaar waar met een magnetron een flesje warm kan worden gemaakt.

  • Waar kan ik mijn fiets, scooter of motor parkeren op de luchthaven?

    Op het plein voor het Bel Air Gebouw (naast het luchthavengebouw) is een fietsenstalling ingericht. De fietsenstalling is een openbare stalling en is niet extra beveiligd. Er zijn aparte plekken ingericht voor het parkeren van motoren. Deze plekken bevinden zich naast de fietsenstalling.

No search results