FAQ

We ontvangen dagelijks vele vragen van reizigers, bezoekers en omwonenden. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en onze antwoorden hieronder verzameld. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Wij adviseren je om twee uur van tevoren aanwezig te zijn op de luchthaven.

Als je met Transavia vliegt, dan is het mogelijk om ruimbagage al op de avond voor vertrek af te geven op de luchthaven. Zo kun je de volgende ochtend direct door naar de securitycheck. Let op: afgeven ruimbagage iedere avond van 20.00 tot 22.00 uur bij de Scan & Fly. Deze bevindt zich naast incheckbalie 15 en 16. Alleen mogelijk bij vertrek de volgende ochtend tot 09.00 uur.

De luchthaven is ook op andere manieren goed bereikbaar. Zo kun je gebruik maken van het openbaar vervoer: de bus stopt direct naast het luchthavengebouw. Daarnaast kun je gebruik maken van de officiële Rotterdam Airport Taxi. Of je kunt je laten afzetten op een van de Kiss & Ride vlakken voor het luchthavengebouw. Ook is de luchthaven goed bereikbaar met de motor, scooter of de fiets. Op onze website vind je meer informatie over de bereikbaarheid van onze luchthaven.

Houd rekening met onze buren
Vakantiegangers parkeren helaas regelmatig hun auto in de wijken rondom de luchthaven. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Op verschillende websites wordt het parkeren in de wijk aangemoedigd door andere reizigers bijvoorbeeld. Als het lukt, laten we deze berichten verwijderen of reageren we op dezelfde website met het bericht dat parkeren in de wijk niet de bedoeling is. Parkeerplaatsen in de wijk zijn voor bewoners en niet voor reizigers, dus houd alsjeblieft rekening met onze buren.

Heb je assistentie nodig op de luchthaven? Geef dat meteen aan bij de boeking van je ticket of reis. Je luchtvaartmaatschappij of het reisbureau geeft dit aan ons door. Je kunt assistentie ook gemakkelijk direct bij Aviapartner aanvragen. Dit doe je door een e-mail te sturen naar rtm.ticketing@aviapartner.aero Hierin vermeld je in ieder geval het volgende:

• Jouw persoonsgegevens

• Vluchtnummer en datum van vertrek

• Verwachte aankomsttijd op de luchthaven

• Hoe je naar de luchthaven komt

• Eventueel een mobiel nummer en nadere informatie over jouw rolstoel

Wij zorgen er in samenwerking met Aviapartner voor dat je assistentie wordt geregeld. Dit gaat altijd in nauw overleg met de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt.

Let op! Wanneer assistentie niet of te laat wordt aangevraagd, dan voorziet de verordening dat de luchthaven enkel een redelijke inspanning zal leveren om de assistentie conform de kwaliteitseisen te leveren. Dit betekent dat de luchthaven niet verantwoordelijk kan worden gesteld indien de passagier niet op tijd in het vliegtuig arriveert.

Het omboeken van een vlucht is mogelijk via de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij om de mogelijkheden te bespreken.

Als luchthaven bieden wij geen vlieglessen aan. Je kunt dit boeken via bedrijven die op onze luchthaven zijn gevestigd, zoals Sand Air. Dat is mogelijk via de website van Sand Air.

Sand Air biedt tevens rondvluchten aan vanaf onze luchthaven. Het boeken van een rondvlucht is mogelijk via de website van Sand Air.

Het is ook mogelijk om rondvluchten met vertrek van onze luchthaven te boeken bij Lion Air.

Proefdraaien is een extra controle na onderhoudswerkzaamheden, vóórdat een vliegtuig weer de lucht in gaat. Eventuele bijzonderheden kunnen bij proefdraaien op de grond worden vastgesteld. Meestal duurt proefdraaien een half uur, waarvan enkele minuten op hoog motorvermogen. De luchtvaartmaatschappij of eigenaar van het vliegtuig heeft een vergunning nodig voor het proefdraaien, het mag dus niet ‘zomaar’.

Het klopt dat er in 1998 is afgesproken dat RTHA primair een zakenluchthaven zou zijn. Door verregaande liberalisering
van de Europese luchtvaartmarkt in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn de sturingsmogelijkheden op het in 1998 gewenste profiel zowel vanuit de rijksoverheid als vanuit de luchthaven sterk beperkt.

Hoeveel geluid een vliegtuig mag maken, is wettelijk vastgelegd in internationale verdragen. Als een vliegtuig deze geluidsgrens overschrijdt, mag het niet vliegen. De luchthaven heeft geen bevoegdheid om te handhaven; dat kan alleen de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Rotterdam The Hague Airport is onderdeel van de Schiphol Group en is daarmee ook uitwijkluchthaven voor vliegtuigen die niet kunnen landen in Amsterdam. Ook kan dit voorkomen in het geval als er een calamiteit in het vliegtuig is, waarna besloten wordt dat het vliegtuig direct moet landen. Daarnaast zijn we proeftuin voor innovatie van de luchtvaart. Op ons vliegveld vinden meerdere innovaties plaats waar ook andere luchthaven profijt van kunnen hebben. We zijn initiatiefnemer van een aantal luchtvaartinnovaties, zoals met synthetische kerosine en emissie vrije grondgebonden activiteiten (elektrische bagageafhandeling of personenvervoer).

De luchthaven bepaalt niet waar de vliegtuigen vliegen. Dat doet de luchtverkeersleiding, in overleg met de piloten. Hierbij volgen vliegtuigen zoveel als mogelijk vaste routes, die je kunt zien als op- en afritten op de snelwegen in de lucht

De bagagekarren zijn op verschillende uitgiftepunten beschikbaar.

Bij de Informatieshop kun je enkel met pin betalen.

Ja, de taxfreeshop is geopend.

Sinds 1 augustus 2019 is het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen niet meer toegestaan. (In de media wordt gesproken over het zogenaamde ‘boerkaverbod’.) Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab.

Het gebouw van de luchthaven is geen overheidsgebouw, daarom geldt dit verbod niet op de luchthaven. De securitycontrole en de grenscontrole door de KMar zijn daardoor ook niet veranderd. Bij het passeren van de grens zal nog steeds op dezelfde manier worden vastgesteld of een persoon ook diegene is, die in het bijbehorende paspoort staat.

Kijk voor meer informatie over het boerkaverbod en uitzonderingen op de website van de Rijksoverheid.

Vertrek je tussen de maanden april en september met een groep van meer dan 20 personen vanaf onze luchthaven? Laat dit dan weten via ons contactformulier (categorie groepen). Wij willen jouw vertrek zo comfortabel mogelijk maken en daarom met je mee kijken hoe we dit kunnen bewerkstelligen. Wanneer je in dit bericht de datum en tijdstip van jouw vlucht deelt in combinatie met het aantal personen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.

Het is op de luchthaven niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de exploitant enig vuurwerk te ontsteken.

CRO staat voor: Commissie Regionaal Overleg.

De CRO komt vier keer per jaar bijeen en bestaat uit de volgende leden: bestuurders en bewoners van de (deel)gemeenten van Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland, vertegenwoordigers van de Luchtverkeersleiding Nederland, Rotterdam The Hague Airport, gebruikers van de luchthaven en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bevoegd gezag voor de luchthaven van Rotterdam, agendalid).

Op dit moment is het verboden om met een drone in een (civiele) CTR te vliegen. Alleen hobbymatige kleine drones mogen worden gebruikt, dit alleen op speciaal aangewezen terreinen (in verenigingsverband) met bijbehorende afspraken welke vastgelegd zijn in een convenant. Het verbod heeft te maken met het feit dat een drone, volgens de huidige wetgeving, wordt gezien als een luchtvaartuig. Dit zorgt ervoor dat zowel de drone, alsmede onze organisatie zich aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Zo is het voor een drone verplicht om een tweezijdig radio contact (R/T) te onderhouden en een werkende transponder aan boord te hebben. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dient de drone te separeren middels klaringen via R/T en dient andere luchtvarenden op de hoogte te stelen van aanwezigheid van de drone. Zolang een drone (nog) niet kan voldoen aan deze eisen en de wetgeving nog niet goed genoeg is om een goede procedure te implementeren, zal dit verbod van kracht blijven. Inmiddels zijn er wel testen om te kijken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van R/T en transponders voor drones en houdt LVNL vinger aan de pols over hoe deze zaken zich ontwikkelen. Uiteraard denken wij mee aan een veilige en duurzame oplossing. Helaas kan men niet inschatten wanneer een en ander geregeld is.

Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid. 

De besloten vennootschap Rotterdam Airport, namens de naamloze vennootschap Luchthaven Schiphol exploitant van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”; overwegende dat de sedert 1 april 2008 van kracht zijnde “Havengeldregeling” een herziening behoeft; gelet op artikel 36, lid 1, van de luchtvaartwet; Stelt vast: Tarieven voor het gebruik door luchtvaartuigen van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”, neergelegd in de “Havengeldregeling”. Klik hier voor de havengelden 2022.

Bij de informatiebalie in de centrale hal geven de gastvrouwen je graag meer toeristische informatie over Rotterdam en Den Haag e.o. Bij de informatiebalie vind je ook diverse folders met toeristeninformatie.

Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent. De luchthaven is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer. Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 uur een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook ’s nachts welkom is.

Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa. Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie. Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie. Het komt regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

Verder kent het nachtregime een aantal andere ontheffingen. De belangrijkste zijn:
– vertraagde vluchten tot 01.00 uur
– zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
– ambulancevluchten en traumahelikopters
– militaire en regeringsvluchten
– politie en kustwachtvluchten
– vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 uur verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar. De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-00.00 uur en 06.00-07.00 uur. Doordat de traumahelikopter (die op de luchthaven gestationeerd is) sinds medio februari jl ook ’s nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.

Ben je nog niet in het bezit van een OV-chipkaart? Dan heb je verschillende mogelijkheden:

– Je kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de buschauffeur.
– Je kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de verkoop- en oplaadautomaat, deze staat bij de bushalte op het luchthaventerrein.
– Je kunt een (anonieme) OV-chipkaart kopen bij de AKO op de luchthaven.

Ben je iets verloren?
Iets laten liggen op de luchthaven of in het vliegtuig? Zoek eenvoudig jouw verloren voorwerp via iLost. Meer informatie.

Heb je iets gevonden?
Wanneer je een eigendom hebt verloren of een voorwerp hebt gevonden, dan kun je terecht bij de informatiebalie in de centrale hal van de luchthaven.

Let op! Het ophalen van gevonden voorwerpen is alleen mogelijk van dinsdag t/m donderdag tussen 9.00 uur – 16.00 uur.  Je kunt je bij de informatiebalie melden. Mocht je een voorwerp op een andere dag willen ophalen, dan kun je dit van tevoren per e-mail laten weten via badgecenter@rtha.com. Het gevonden voorwerp wordt dan voor je klaargelegd bij de informatiebalie.

Op de luchthaven mag je uitsluitend op de daartoe aangewezen locaties roken. Roken in het luchthavengebouw en op het platform is ten strengste verboden.

Voor de veiligheidscontrole:

– Buiten naast de ingang van het luchthavengebouw

 

De balies van alle luchtvaartmaatschappijen vind je aan de linkerzijde van de centrale hal, tegenover de incheckbalies.

De centrale hal van de luchthaven is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. De vertrek- en aankomsthal, na de veiligheidscontrole, blijven open voor passagiers tot en met de afhandeling van de laatste vlucht.

De luchthaven heeft een ‘hondenontvangstplaats’ voor het ontvangen van honden uit het buitenland. Deze speciale, diervriendelijke ruimte bevindt zich naast het luchthavengebouw aan de bushaltezijde. Daar kun je in alle rust je hond aannemen.

Als je met Transavia vliegt, dan is het mogelijk om ruimbagage al op de avond voor vertrek af te geven op de luchthaven. Zo kun je de volgende ochtend direct door naar de securitycheck. Let op: afgeven ruimbagage iedere avond van 20.00 tot 22.00 uur bij de Scan & Fly. Deze bevindt zich naast incheckbalie 15 en 16. Alleen mogelijk bij vertrek de volgende ochtend tot 09.00 uur.

De bagagekarren zijn op verschillende uitgiftepunten beschikbaar.

Je e-smoker of ander type elektronische sigaret (inclusief extra batterijen) mag je alleen in je handbagage meenemen. Deze voorwerpen mogen niet in je ruimbagage worden vervoerd.

Voor de inhoud van je (hand)bagage geldt, voor de veiligheid van jou en anderen, een aantal strenge regels. Hierop wordt op de luchthaven gecontroleerd. Meer informatie hierover vind je op de pagina voor vertrek.

Je bagage wordt met de grootst mogelijke zorg behandeld. Mocht bij aankomst op onze luchthaven toch blijken dat jouw bagage niet met je is meegereisd, meld je dan direct bij de balie van bagage services in de aankomsthal. Voor vragen over je  (verloren) bagage kun je contact opnemen met Aviapartner, telefoon +31 (0)10 238 27 01.

Voor de voorwaarden en kosten van het vervoer van jouw fiets adviseren we je om contact op te nemen met jouw luchtvaartmaatschappij.

De toegestane hoeveelheid, afmetingen en het totale gewicht van je (hand)bagage verschilt per luchtvaartmaatschappij. Controleer, om problemen op de luchthaven te voorkomen, altijd vooraf de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Kijk voor meer informatie bij de bagageregels per luchtvaartmaatschappij.

Beschadigde bagage kun je reclameren bij Aviapartner, balie 1 in de centrale hal direct naast de veiligheidscontrole.

Het is altijd toegestaan om babyvoeding, die voor de duur van de reis nodig zijn, mee te nemen in je handbagage. Een thermosfles met water is niet toegestaan in de handbagage, maar water in een drinkfles wel.

De luchthaven is met het openbaar vervoer goed bereikbaar. Vanaf Rotterdam Centraal of Den Haag centraal reis je gemakkelijk en snel met metrolijn E naar de luchthaven. De bus stopt direct naast de vertrekhal. Vanaf Rotterdam centraal en Meijersplein reis je met de frequentbus 33 naar de luchthaven. Via 9292 kun je eenvoudig jouw route en reistijd naar de luchthaven bepalen.

Lees hier meer over de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer. 

Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar.

Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kun je zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

Plattegrond Kiss & Ride 

De luchthaven ligt naast rijksweg A13 en wordt aangegeven op de Ring Rotterdam. Het adres is Rotterdam Airportplein 60, 3045 AP Rotterdam. Controleer ruim voordat je naar de luchthaven komt of er eventueel wegwerkzaamheden zijn op de route.

De luchthaven is op verschillende manieren goed te bereiken, kijk voor meer informatie op de pagina bereikbaarheid en vervoer.

Je vindt de taxistandplaats op het nieuwe bus- en taxiplein. Deze is gelegen tussen het luchthavengebouw en het Wings Hotel. Als je vanuit de centrale hal naar buiten loopt ga dan direct linksaf. Na 50 meter vind je de taxi’s.

Kijk voor de actuele dienstregeling van buslijn 33 op de website van de RET. Reis je met buslijn 37? Vervoerder EBS verzorgt deze dienstregeling. De volledige dienstregeling lees je in dit PDF-bestand.

Als je vanuit de centrale hal naar buiten loopt ga dan direct linksaf. Na 50 meter vind je de bushaltes. RET buslijn 33 rijdt in circa 25 minuten naar Rotterdam Centraal en in minder dan 10 minuten naar metrostation Meijersplein. Vanaf metrostation Meijersplein kun je met de RandstadRail in 7 minuten naar Rotterdam Centraal en in 27 minuten naar Den Haag Centraal.

Ja, je dient altijd een geldige en persoonlijke boardingpass bij je te hebben wanneer je door de veiligheidscontrole gaat. De boardingpass krijg je uitgereikt bij de incheckbalie of neemt je zelf geprint mee. Je kunt ook gebruik maken van een mobiele boarding pass als je online hebt ingecheckt.

De incheckbalies van alle vluchten vind je in de centrale hal en zijn twee uur voor vertrek van een vlucht geopend. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen tijden en procedures voor het inchecken. Controleer altijd ruim vooraf de inchecktijden van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Indien je je te laat meldt bij de incheckbalie, dan wordt je niet meer geaccepteerd voor de vlucht.

Indien je online hebt ingecheckt bij de luchtvaartmaatschappij dan kun je, wanneer je met alleen handbagage reist, met een uitgeprinte boardingpass of de boardingpass op je telefoon direct door naar de veiligheidscontrole. Indien de boardingpass in de ‘Wallet’ is toegevoegd op de telefoon, kun je deze laten zien bij de security check en laten scannen tijdens het boarden.

De luchthaven is ook op andere manieren goed bereikbaar. Zo kun je gebruik maken van het openbaar vervoer: de bus stopt direct naast het luchthavengebouw. Daarnaast kun je gebruik maken van de officiële Rotterdam Airport Taxi. Of je kunt je laten afzetten op een van de Kiss & Ride vlakken voor het luchthavengebouw. Ook is de luchthaven goed bereikbaar met de motor, scooter of de fiets. Op onze website vind je meer informatie over de bereikbaarheid van onze luchthaven.

Houd rekening met onze buren
Vakantiegangers parkeren helaas regelmatig hun auto in de wijken rondom de luchthaven. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Op verschillende websites wordt het parkeren in de wijk aangemoedigd door andere reizigers bijvoorbeeld. Als het lukt, laten we deze berichten verwijderen of reageren we op dezelfde website met het bericht dat parkeren in de wijk niet de bedoeling is. Parkeerplaatsen in de wijk zijn voor bewoners en niet voor reizigers, dus houd alsjeblieft rekening met onze buren.

Het is mogelijk om op onze parkeerterreinen gebruik te maken van elektrische laadpalen. Deze plekken kun je niet reserveren, maar als er een laadpunt vrij is, kun je deze gebruiken. Het starttarief bedraagt €0,50 en is daarna €0,45 per kWh (tarieven zijn inclusief 21% BTW).

Alleen op personeel parkeren en parkeerterrein P5 beschikken we niet over elektrische laadpalen.

De autoverhuurbalies van diverse autoverhuurbedrijven zijn gevestigd in het kantoorgebouw Bel air, links naast de terminal. Voor de huurauto’s is een aparte parkeerplaats ingericht. Kom je een huurauto terugbrengen? Volg dan de bewegwijzering op de luchthaven.

Voor meer informatie kun je terecht bij een van onze partners:
Avis
Europcar
Hertz
Sixt

Als een reservering compleet is afgerond en betaald, ontvang je automatisch en binnen een uur een bevestiging op het opgegeven emailadres. We raden je altijd aan om in de mappen ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spambox’ te kijken van jouw emailaccount.

Mocht je ook daar geen bevestiging vinden, dan kun je op onze website een nieuwe bevestigingsmail laten verzenden. Ga  hiervoor naar ‘beheer mijn reservering’ en kies voor ‘verstuur mijn bevestiging’.

Voorafgaand aan je reis kan je tot 24 uur van te voren jouw reservering wijzigen. Dit doe je via de Beheer mijn reservering module.

Als je tijdens jouw reis jouw reservering wilt verlengen: dan kan je jouw reservering niet online verlengen. Wij raden je aan om de huidige reservering te laten staan en bij terugkomst je parkeerkaartje bij de betaalautomaat (tegenover de terminal) in te steken en hier het extra bedrag af te rekenen.

Reserveer je parkeerplaats gemakkelijk en snel via het officiële reserveringssysteem van onze luchthaven. Je kunt tot uiterlijk 3 uur voor vertrek een reservering voor een parkeerplaats maken. Online een parkeerplaats reserveren is heel eenvoudig:

1. Ga naar reserveer je parkeerplaats
2. Selecteer de gewenste periode in de kalender en klik op ‘boek nu’
3. De beschikbare parkeerterreinen worden getoond. Kies vervolgens het parkeerterrein waar je wilt parkeren
4. Vul je persoonlijke gegevens in
5. Vul je betalingsgegevens in
6. Kies de gewenste inrijmethode (kentekenherkenning, reserveringscode of creditcard)
7. Wij adviseren je de reserveringsbevestiging te printen of bij de hand te hebben op je telefoon

De reserveringsbevestiging ontvang je ook op het opgegeven e-mailadres. De reserveringsbevestiging ontvang je binnen een uur na het afronden van je reservering. Het is helaas niet mogelijk om telefonisch een parkeerplaats te reserveren.

Parkeerterrein P4 wordt de komende maanden beschikbaar gesteld voor een XL-coronatestlocatie.

Het is dus niet mogelijk om een parkeerplaats te reserveren op parkeerterrein P4. Je kunt wel parkeren op één van onze andere parkeerterreinen. P3 is een vergelijkbaar alternatief voor P4. De tarieven en loopafstand tot de terminal is hetzelfde.

Lees voor meer informatie over de XL-coronatestlocatie dit artikel of bezoek de website van de GGD.

Wij adviseren je als reiziger om jouw auto altijd op één van onze officiële parkeerterreinen te parkeren. Je kunt gemakkelijk en snel een reservering maken via onze website. Wij raden je af om jouw auto in de woonwijken rondom de luchthaven te parkeren. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Wij willen benadrukken dat de parkeerplaatsen in de wijk voor bewoners zijn en niet voor reizigers.

Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar. Je kunt maximaal 5 minuten gebruikmaken van de Kiss & Ride stroken.

Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kun je zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

Plattegrond Kiss & Ride 

Mocht je langer dan 5 minuten willen staan met de auto, dan adviseren we te parkeren op P1, P2 of P3. Kort parkeren op P1, P2 en P3 is tegen betaling.

In onderstaande plattegrond kun je zien waar P1, P2 en P3 zich bevinden.

Overzicht parkeerterreinen 

Op het plein voor het Bel Air Gebouw (naast het luchthavengebouw) is een fietsenstalling ingericht. De fietsenstalling is een openbare stalling en is niet extra beveiligd. Er zijn aparte plekken ingericht voor het parkeren van motoren. Deze plekken bevinden zich naast de fietsenstalling.

In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je jouw reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heb je een reserveringsnummer nodig.

Wijzigen
Je reservering wijzigen kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kun je alle reserveringen wijzigen tot 24 uur voor vertrek zonder bijkomende kosten. Je kunt alle details van je reservering wijzigen, inclusief creditcard- en parkeergegevens. Je betaalt geen wijzigingskosten. Wel kan een tariefverschil ontstaan. Is het tarief lager dan krijg je dit bedrag teruggestort, is het tarief hoger dan dien je bij te betalen. Na het maken van je reservering, ontvang je een nieuwe reserveringsbevestiging met een nieuw reserveringsnummer. Het is belangrijk om deze bevestiging met up-to-date informatie goed te bewaren

Annuleren
Je reservering annuleren kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kun je de reservering annuleren tot 24 uur voor vertrek. Voor het annuleren wordt € 5,- in rekening gebracht. De voorwaarden voor het annuleren van je reservering staan op je reserveringsbevestiging.

Na het afronden van je reservering ontvang je een bevestiging per e-mail. De bevestigingsmail ontvang je binnen een uur na het afronden van je reservering. Op de bevestiging staat de boekingsperiode en het reserveringsnummer. Indien je geen reserveringsbevestiging hebt ontvangen, dan raden wij je aan om in je e-mailprogramma in de map ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spambox’ te kijken.  Mocht je ook daar geen bevestiging vinden, dan kun je op onze website een nieuwe bevestigingsmail laten verzenden. Ga  hiervoor naar ‘beheer mijn reservering’ en kies voor ‘verstuur mijn bevestiging’.

Op parkeerterrein P1 stellen we speciale parkeerplaatsen voor mindervalide passagiers beschikbaar. Wanneer je beschikt over een mindervalidenkaart, dan kun je gebruik maken van deze parkeerplaatsen. Wij verzoeken je om je mindervalidenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen wanneer je gebruik maakt van deze parkeerplaatsen. Het is helaas niet mogelijk om deze parkeerplaatsen op voorhand te reserveren.

Wanneer je parkeert op dit parkeerterrein, wordt het lang parkeren oprijtarief gerekend. Dit houdt in dat je een lager tarief betaalt dan normaliter voor parkeren op P1 wordt betaald.

Bij terugkeer op de luchthaven kun je op vertoon van de inrijkaart, het vliegticket en je mindervalidenkaart het bedrag afrekenen bij de informatiebalie in de centrale hal. Een volledig overzicht van de actuele parkeertarieven per parkeerterrein vind je hier.

 

 

Je kunt vanaf 1 jaar tot uiterlijk 3 uur voor vertrek een parkeerplaats op één van de officiële Rotterdam The Hague Airport parkeerterreinen reserveren.

Ja, het is mogelijk om meerdere online reserveringen te maken. Je dient wel per iedere auto en parkeerperiode een afzonderlijke reservering te maken.

Heb je een vraag of een klacht over parkeren? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt een e-mail sturen naar parking@rtha.com. Vragen worden op werkdagen beantwoord tussen 9:00 – 17:00 uur. Voor dringende zaken kun je telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 (0)10 446 34 44. Het is ook mogelijk om ons een bericht te sturen via social media, waar vragen ook buiten kantooruren en in het weekend worden beantwoord.

Daarnaast is er bij de betaalautomaten en de slagbomen van de parkeerterreinen een intercominstallatie aanwezig waarmee je bij calamiteiten direct contact kunt opnemen met een beveiligingsmedewerker van de luchthaven.

Graag informeren wij je over het op- en afrijden van het parkeerterrein. Hoe rijd ik het parkeerterrein op?

Op- en afrijden met kentekenherkenning

Je hebt tijdens je parkeerreservering gekozen voor kentekenherkenning als gewenste methode voor de toegang tot het parkeerterrein. Wij adviseren je de onderstaande stappen goed door te nemen, voordat je naar de luchthaven komt.

Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:
– Je rijdt naar de slagboom bij de inrit van het parkeerterrein
– Bij de slagboom wordt je kenteken automatisch gescand.
– Je ontvangt je parkeerkaart en de slagboom opent zich.
– Wij vragen je om de ontvangen parkeerkaart goed te bewaren, deze heb je nodig wanneer je het parkeerterrein weer afrijdt.

Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:
– Bij de slagboom kun je je parkeerkaart insteken.
–  Neem de parkeerkaart terug en de slagboom opent zich automatisch.
– Je kunt het terrein afrijden.

Op-en afrijden met jouw creditcard

Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:

– Je rijdt naar de slagboom van de inrit.
– Bij de slagboom voer je je creditcard in de automaat. Je parkeerreservering wordt herkend.
– Neem je creditcard en de slagboom opent zich.

Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:

– Bij de slagboom kun je de creditcard invoeren.
– Je creditcard wordt herkend en zodra je de creditcard terugneemt opent de slagboom zich.
– Je kunt het terrein afrijden. Er opent een tweede slagboom, wanneer de eerste slagboom gesloten is.


Op- en afrijden met een QR-code
Alleen bij P5 kun je inrijden met een QR code. Scan je QR code via je telefoon of via een printversie, vervolgens gaat de slagboom open. Wanneer je P5 weer verlaat, scan je de QR code opnieuw. De slagboom opent zich.

Waarom wordt mijn kenteken geregistreerd?
Het kentekenregistratiesysteem is ingesteld om de veiligheid van de parkeerterreinen te verhogen. Bij het uitrijden wordt namelijk gecontroleerd of de combinatie van de parkeerkaart en het kenteken hetzelfde is als bij de ingang. Wanneer dit niet het geval is, zal het uitrijden worden geblokkeerd. Hiermee wordt voorkomen dat iemand zonder de juiste parkeerkaart met je auto uit kan rijden. Daarnaast kan de registratie worden gebruikt om een nieuwe parkeerkaart aan te maken bij de servicebalie, wanneer je je parkeerkaart bent verloren. Administratiekosten, die voorheen werden berekend, zijn niet meer nodig. De kentekenregistratie wordt ook gebruikt wanneer je online een reservering hebt gemaakt voor een parkeerplaats en je ervoor hebt gekozen om het parkeerterrein op te rijden middels kentekenherkenning.

Waarom is parkeren betrouwbaarder wanneer mijn kenteken wordt geregistreerd?
Je parkeerkaart of creditcard vormt op deze manier een unieke combinatie met je kenteken, zodat je voertuig alleen het parkeerterrein kan verlaten met dezelfde kaart die je bij het inrijden hebt getrokken of de creditcard die je hebt ingevoerd. Dit voorkomt diefstal.

Wanneer wordt mijn kenteken geregistreerd?
Zodra je een van de parkeerterreinen van de luchthaven betreedt met je voertuig, wordt je kenteken geregistreerd in ons Parkeer Management Systeem. Dit is zichtbaar doordat je kenteken bij het inrijden op je parkeerkaart wordt geprint. Indien je bij online reservering hebt gekozen voor kentekenherkenning als inrijmethode dan wordt je kenteken ook in ons systeem geregistreerd. Zo word je herkend bij het inrijden en kunnen wij de reservering uitvoeren. Zodra je uitrijdt wordt je kenteken uit het Parkeer Management Systeem verwijderd.

Worden mijn kentekengegevens opgeslagen nadat ik ben uitgereden?
Als de gegevens van je kenteken niet meer nodig zijn voor het parkeren dan worden deze direct en volledig uit ons systeem verwijderd.

Wat doet de luchthaven met de kentekengegevens?
De kentekengegevens staan in ons Parkeer Management Systeem tot het moment van uitrijden. Tenzij sprake is van een reservering op kenteken, dan worden de kentekengegevens gebruikt voor de uitvoering en nazorg van de reservering. De gegevens worden niet gedeeld met partijen anders dan de luchthaven. Tenzij wij dit moeten doen op basis van een wettelijke verplichting. Er is ook geen koppeling met het RDW.

Worden mijn kentekengegevens gedeeld met de Belastingdienst of andere instellingen?
Nee, je kentekengegevens worden niet gedeeld met de Belastingdienst of gecontroleerd bij het RDW.

Je kunt je online reservering voor een parkeerplaats betalen met creditcard (MasterCard, Visa en American Express) en via iDeal.

Nee, op de parkeerterreinen van de luchthaven is parkeren met een aanhangwagen helaas niet toegestaan.

Er is geen hoogtebeperking voor het oprijden van de parkeerterreinen op de luchthaven.

Je kunt jouw parkeerplaats eenvoudig online reserveren. In ons online reserveringssysteem tonen wij de beschikbare parkeerterreinen met het bijbehorende parkeertarief. Wanneer je jouw parkeerplaats niet online reserveert, betaal je bij terugkomst op de luchthaven het zogenaamde ‘oprij’ tarief. Dit bedrag kun je bij de beschikbare betaalautomaten op de luchthaven betalen. Een volledig overzicht van de actuele parkeertarieven per parkeerterrein vind je hier.

In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je je reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heb je je reserveringsnummer nodig.

Wanneer je wilt betalen voor je parkeerplaats kun je gebruik maken van de betaalautomaten op parkeerterrein P1. Ook op parkeerterrein P4 kun je gebruik maken van een betaalautomaat.
Op parkeerterrein P1 kun je betalen met pin, creditcard of contact geld en bij P4 alleen met pin of creditcard.

Heb je tijdens het oprijden gebruik gemaakt van je bankpas? Dan hoef je niet langs een betaalautomaat. Bij het verlaten van het parkeerterrein kun je je bankpas of creditcard invoeren in de parkeerzuil bij de slagbomen.

Let op! Je dient voor het op- en afrijden gebruik te maken van dezelfde creditcard. Maximumbedrag voor bankpas is €100,00 en voor creditcard €50,00, een hoger bedrag kun je wel bij een betaalautomaat voor de terminal afrekenen. Steek je bankpas of creditcard waarmee opgereden in de betaalterminal en reken het bedrag af. Steek bij de uitgang ook weer dezelfde bankpas of creditcard in de betaalterminal om het terrein mee af te kunnen rijden.

Het is zo dat binnen het Schengenverdrag wettelijk is besloten dat er binnen Europa (een aantal landen uitgezonderd) géén paspoortcontrole verplicht is. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft het Schengenverdrag ondertekend.
Hierin is geregeld dat door de aangesloten landen onderling geen paspoortcontrole zal plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld van Nederland naar een ander Schengenland reist, vindt er in beginsel geen paspoortcontrole plaats. Het verdragsland behoudt zich altijd het recht voor om alsnog een paspoortcontrole te houden.

Bekijk een visualisatie van de procedure van de paspoortcontrole:

Voor verdere informatie verwijzen we je naar de website van de Rijksoverheid.

Een noodpaspoort kan in uitzonderlijke gevallen, en onder strikte voorwaarden, worden verzorgd door de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven. Voor meer informatie over dit tijdelijke noodpaspoort kun je terecht bij het service- en informatiecentrum van de Koninklijke Marechaussee. Deze bevindt zich direct rechts naast de ingang van het luchthavengebouw. De Koninklijke Marechaussee is ook bereikbaar per telefoon +31 (0) 10 446 6333.

Ja, sinds 26 juni 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig en is bijschrijven in jouw reisdocument niet meer mogelijk. De geldigheid van alle bestaande bijschrijvingen zijn vervallen.

Alle passagiers op Rotterdam The Hague Airport dienen te allen tijde te beschikken over een geldig paspoort of Europese identiteitskaart. Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je deze reisdocumenten, en eventuele overige documenten noodzakelijk voor toegang tot het land van bestemming (zoals bijvoorbeeld visa), in je bezit hebt. Een rijbewijs wordt niet aanvaard als een geldig reisdocument.

Momenteel is de GGD Rotterdam-Rijnmond aanwezig op P4 van Rotterdam The Hague Airport. Hier kun je ook een PCR test afnemen. Het is wel noodzakelijk om vooraf een afspraak te maken. Dat kan telefonisch via  0800-1202 (bereikbaar tussen 08.00-20.00) of 010 – 443 80 31.

Vanaf 23 maart 2022 heb je geen negatieve testuitslag meer nodig voor reizen naar Nederland.

Sinds 25 februari 2022 is het houden van 1,5 meter afstand niet meer verplicht. 1,5 meter afstand blijft wel een veilige afstand. Geef elkaar de ruimte, ook bij bezoek thuis en op het werk. De meest actuele informatie over het coronavirus kun je vinden op website van het RIVM.

Ja, dat mag. Tot 100 ml kun je handgel meenemen.

Op de website van Transavia wordt meer duidelijkheid gegeven over de maatregelen die zij nemen.

De bagagekarren zijn op verschillende uitgiftepunten beschikbaar.

Passagiers hoeven geen mondkapjes meer te dragen op luchthavens en in vliegtuigen.

In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je je reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heb je je reserveringsnummer nodig.

De belangrijkste maatregelen om veilig en gezond vliegen op Rotterdam The Hague Airport. zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het zijn:

Was je handen regelmatig. Wanneer en hoe je dat goed doet, lees je hier.
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;

Het omboeken van een vlucht is mogelijk via de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij om de mogelijkheden te bespreken.

Als luchthaven bieden wij geen vlieglessen aan. Je kunt dit boeken via bedrijven die op onze luchthaven zijn gevestigd, zoals Sand Air. Dat is mogelijk via de website van Sand Air.

Sand Air biedt tevens rondvluchten aan vanaf onze luchthaven. Het boeken van een rondvlucht is mogelijk via de website van Sand Air.

Het is ook mogelijk om rondvluchten met vertrek van onze luchthaven te boeken bij Lion Air.

Vluchtwijzigingen worden vermeld op deze website bij de aankomst- en vertrektijden en op teletekstpagina 769. Controleer altijd ruim voor vertrek eventuele wijzigingen van je vlucht. Je bent altijd zelf verantwoordelijk om op tijd te zijn voor je vlucht. Op de luchthaven worden wijzigingen vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal. Bovendien wordt dit ook omgeroepen.

De gate van het vliegtuig staat vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal.

Heb je assistentie nodig op de luchthaven? Geef dat meteen aan bij de boeking van je ticket of reis. Je luchtvaartmaatschappij of het reisbureau geeft dit aan ons door. Je kunt assistentie ook gemakkelijk direct bij Aviapartner aanvragen. Dit doe je door een e-mail te sturen naar rtm.ticketing@aviapartner.aero Hierin vermeld je in ieder geval het volgende:

• Jouw persoonsgegevens

• Vluchtnummer en datum van vertrek

• Verwachte aankomsttijd op de luchthaven

• Hoe je naar de luchthaven komt

• Eventueel een mobiel nummer en nadere informatie over jouw rolstoel

Wij zorgen er in samenwerking met Aviapartner voor dat je assistentie wordt geregeld. Dit gaat altijd in nauw overleg met de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt.

Let op! Wanneer assistentie niet of te laat wordt aangevraagd, dan voorziet de verordening dat de luchthaven enkel een redelijke inspanning zal leveren om de assistentie conform de kwaliteitseisen te leveren. Dit betekent dat de luchthaven niet verantwoordelijk kan worden gesteld indien de passagier niet op tijd in het vliegtuig arriveert.

De autoverhuurbalies van diverse autoverhuurbedrijven zijn gevestigd in het kantoorgebouw Bel air, links naast de terminal. Voor de huurauto’s is een aparte parkeerplaats ingericht. Kom je een huurauto terugbrengen? Volg dan de bewegwijzering op de luchthaven.

Voor meer informatie kun je terecht bij een van onze partners:
Avis
Europcar
Hertz
Sixt

In de centrale hal bevindt zich een pinautomaat tussen de AKO shop en het kantoor van GWK Travelex. Je kunt buitenlandse valuta verkrijgen of wisselen bij het kantoor van GWK Travelex in de centrale hal van de luchthaven.

De openingstijden van de diverse restaurants, bars en winkels, voor en na de veiligheidscontroles, zijn verschillend.

Bekijk de openingstijden van de winkels en horeca.

Je kunt je baby verschonen in de diverse toiletgroepen in de terminal. In de nabijheid van de ingang van de Airportshop is tevens een ruimte beschikbaar waar met een magnetron een flesje warm kan worden gemaakt.

In het luchthavengebouw zijn meerdere toiletten aanwezig, zowel in de centrale hal als in de vertrek- en aankomsthal. Alle toiletten zijn kosteloos te gebruiken en zijn duidelijk met bewegwijzering aangegeven. Er zijn ook speciale rolstoeltoiletten beschikbaar.

Ja, er is een gebedsruimte aanwezig op de luchthaven. De gebedsruimte bevindt zich op de eerste etage in de vertrekhal.

Dit is mogelijk op het panoramaterras van restaurant De Horizon. Dit restaurant bevindt zich vóór de security check. Hier zijn de vliegtuigen van dichtbij zien. De Horizon is dagelijks geopend vanaf 09:00 uur.

De bagagekarren zijn op verschillende uitgiftepunten beschikbaar.

Contact
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.