FAQ

We ontvangen dagelijks vele vragen van reizigers, bezoekers en omwonenden. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en onze antwoorden hieronder verzameld. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Sinds 1 augustus 2019 is het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen niet meer toegestaan. (In de media wordt gesproken over het zogenaamde ‘boerkaverbod’.) Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab.

Het gebouw van de luchthaven is geen overheidsgebouw, daarom geldt dit verbod niet op de luchthaven. De securitycontrole en de grenscontrole door de KMar zijn daardoor ook niet veranderd. Bij het passeren van de grens zal nog steeds op dezelfde manier worden vastgesteld of een persoon ook diegene is, die in het bijbehorende paspoort staat.

Kijk voor meer informatie over het boerkaverbod en uitzonderingen op de website van de Rijksoverheid.

Vertrek je tussen de maanden april en september met een groep van meer dan 20 personen vanaf onze luchthaven? Laat dit dan weten via ons contactformulier (categorie groepen). Wij willen jouw vertrek zo comfortabel mogelijk maken en daarom met je mee kijken hoe we dit kunnen bewerkstelligen. Wanneer je in dit bericht de datum en tijdstip van jouw vlucht deelt in combinatie met het aantal personen, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.

Het is op de luchthaven niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de exploitant enig vuurwerk te ontsteken.

CRO staat voor: Commissie Regionaal Overleg.

De CRO komt vier keer per jaar bijeen en bestaat uit de volgende leden: bestuurders en bewoners van de (deel)gemeenten van Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland, vertegenwoordigers van de Luchtverkeersleiding Nederland, Rotterdam The Hague Airport, gebruikers van de luchthaven en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (bevoegd gezag voor de luchthaven van Rotterdam, agendalid).

Op dit moment is het verboden om met een drone in een (civiele) CTR te vliegen. Alleen hobbymatige kleine drones mogen worden gebruikt, dit alleen op speciaal aangewezen terreinen (in verenigingsverband) met bijbehorende afspraken welke vastgelegd zijn in een convenant. Het verbod heeft te maken met het feit dat een drone, volgens de huidige wetgeving, wordt gezien als een luchtvaartuig. Dit zorgt ervoor dat zowel de drone, alsmede onze organisatie zich aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Zo is het voor een drone verplicht om een tweezijdig radio contact (R/T) te onderhouden en een werkende transponder aan boord te hebben. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dient de drone te separeren middels klaringen via R/T en dient andere luchtvarenden op de hoogte te stelen van aanwezigheid van de drone. Zolang een drone (nog) niet kan voldoen aan deze eisen en de wetgeving nog niet goed genoeg is om een goede procedure te implementeren, zal dit verbod van kracht blijven. Inmiddels zijn er wel testen om te kijken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van R/T en transponders voor drones en houdt LVNL vinger aan de pols over hoe deze zaken zich ontwikkelen. Uiteraard denken wij mee aan een veilige en duurzame oplossing. Helaas kan men niet inschatten wanneer een en ander geregeld is.

Meer informatie hierover is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid. 

De besloten vennootschap Rotterdam Airport, namens de naamloze vennootschap Luchthaven Schiphol exploitant van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”; overwegende dat de sedert 1 april 2008 van kracht zijnde “Havengeldregeling” een herziening behoeft; gelet op artikel 36, lid 1, van de luchtvaartwet; Stelt vast: Tarieven voor het gebruik door luchtvaartuigen van het aangewezen luchtvaartterrein “Rotterdam”, neergelegd in de “Havengeldregeling”. Klik hier voor de havengelden 2021.

Bij de informatiebalie in de centrale hal geven de gastvrouwen je graag meer toeristische informatie over Rotterdam en Den Haag e.o. Bij de informatiebalie vind je ook diverse folders met toeristeninformatie.

Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent. De luchthaven is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer. Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 uur een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook ’s nachts welkom is.

Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa. Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie. Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie. Het komt regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

Verder kent het nachtregime een aantal andere ontheffingen. De belangrijkste zijn:
– vertraagde vluchten tot 01.00 uur
– zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
– ambulancevluchten en traumahelikopters
– militaire en regeringsvluchten
– politie en kustwachtvluchten
– vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 uur verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar. De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-00.00 uur en 06.00-07.00 uur. Doordat de traumahelikopter (die op de luchthaven gestationeerd is) sinds medio februari jl ook ’s nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.

Ben je nog niet in het bezit van een OV-chipkaart? Dan heb je verschillende mogelijkheden:

– Je kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de buschauffeur.
– Je kunt een wegwerp OV-chipkaart kopen bij de verkoop- en oplaadautomaat, deze staat bij de bushalte op het luchthaventerrein.
– Je kunt een (anonieme) OV-chipkaart kopen bij de AKO op de luchthaven.

Ben je iets verloren?
Iets laten liggen op de luchthaven of in het vliegtuig? Zoek eenvoudig jouw verloren voorwerp via iLost. Meer informatie.

Heb je iets gevonden?
Wanneer je een eigendom hebt verloren of een voorwerp hebt gevonden, dan kun je terecht bij de informatiebalie in de centrale hal van de luchthaven.

Op de luchthaven mag je uitsluitend op de daartoe aangewezen locaties roken. Roken in het luchthavengebouw en op het platform is ten strengste verboden.

Voor de veiligheidscontrole:

– Buiten naast de ingang van het luchthavengebouw

Na de veiligheidscontrole:

– Op de daarvoor beschikbaar gestelde rokersplaats. Deze is te bereiken via de tijdelijke vertrekhal.

De balies van alle luchtvaartmaatschappijen vind je aan de linkerzijde van de centrale hal, tegenover de incheckbalies.

De centrale hal van de luchthaven is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. De vertrek- en aankomsthal, na de veiligheidscontrole, blijven open voor passagiers tot en met de afhandeling van de laatste vlucht.

Op alle parkeerterreinen bevinden zich, zowel bij de ingang als op het parkeerterrein zelf, meerdere opstelplaatsen voor bagagekarren. Je kunt gebruikmaken van een bagagekar door het insteken van een muntstuk van 50 eurocent. Wanneer je de bagagekar terugbrengt bij een van de opstelplaatsen, in de centrale hal of op het parkeerterrein, dan ontvang je het muntstuk terug.

Let op! Vanwege het coronavirus gelden er hygiënemaatregelen op de luchthaven. Hierdoor zijn de bagagekarren tijdelijk niet te gebruiken. Wij danken je voor je begrip.

De luchthaven heeft een ‘hondenontvangstplaats’ voor het ontvangen van honden uit het buitenland. Deze speciale, diervriendelijke ruimte bevindt zich naast het luchthavengebouw aan de bushaltezijde. Daar kun je in alle rust je hond aannemen.

Je e-smoker of ander type elektronische sigaret (inclusief extra batterijen) mag je alleen in je handbagage meenemen. Deze voorwerpen mogen niet in je ruimbagage worden vervoerd.

Voor de inhoud van je (hand)bagage geldt, voor de veiligheid van jou en anderen, een aantal strenge regels. Hierop wordt op de luchthaven gecontroleerd. Meer informatie hierover vind je op de pagina voor vertrek.

Je bagage wordt met de grootst mogelijke zorg behandeld. Mocht bij aankomst op onze luchthaven toch blijken dat jouw bagage niet met je is meegereisd, meld je dan direct bij de balie van bagage services in de aankomsthal. Voor vragen over je  (verloren) bagage kun je contact opnemen met Aviapartner, telefoon +31 (0)10 238 27 01.

Voor de voorwaarden en kosten van het vervoer van jouw fiets adviseren we je om contact op te nemen met jouw luchtvaartmaatschappij.

De toegestane hoeveelheid, afmetingen en het totale gewicht van je (hand)bagage verschilt per luchtvaartmaatschappij. Controleer, om problemen op de luchthaven te voorkomen, altijd vooraf de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Kijk voor meer informatie bij de bagageregels per luchtvaartmaatschappij.

Beschadigde bagage kun je reclameren bij Aviapartner, balie 1 in de centrale hal direct naast de veiligheidscontrole.

Het is altijd toegestaan om babyvoeding, die voor de duur van de reis nodig zijn, mee te nemen in je handbagage. Een thermosfles met water is niet toegestaan in de handbagage, maar water in een drinkfles wel.

De luchthaven is met het openbaar vervoer goed bereikbaar. Vanaf Rotterdam Centraal of Den Haag centraal reis je gemakkelijk en snel met metrolijn E naar de luchthaven. De bus stopt direct naast de vertrekhal. De luchthaven is met buslijn 37 ook rechtstreeks vanuit Delft bereikbaar. Buslijn 37 rijdt vanaf Den Haag Leyenburg via Delft Centraal Station rechtstreeks naar de luchthaven. Via 9292 kun je eenvoudig jouw route en reistijd naar de luchthaven bepalen.

 

Lees hier meer over de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer. 

Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar.

Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kun je zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

Plattegrond Kiss & Ride 

De luchthaven ligt naast rijksweg A13 en wordt aangegeven op de Ring Rotterdam. Het adres is Rotterdam Airportplein 60, 3045 AP Rotterdam. Controleer ruim voordat je naar de luchthaven komt of er eventueel wegwerkzaamheden zijn op de route.

De luchthaven is op verschillende manieren goed te bereiken, kijk voor meer informatie op de pagina bereikbaarheid en vervoer.

Je vindt de taxistandplaats op het nieuwe bus- en taxiplein. Deze is gelegen tussen het luchthavengebouw en het Wings Hotel. Als je vanuit de centrale hal naar buiten loopt ga dan direct linksaf. Na 50 meter vind je de taxi’s.

Kijk voor de actuele dienstregeling van buslijn 33 op de website van de RET. Reis je met buslijn 37? Vervoerder EBS verzorgt deze dienstregeling. De volledige dienstregeling lees je in dit PDF-bestand.

Als je vanuit de centrale hal naar buiten loopt ga dan direct linksaf. Na 50 meter vind je de bushaltes. RET buslijn 33 rijdt in circa 25 minuten naar Rotterdam Centraal en in minder dan 10 minuten naar metrostation Meijersplein. Vanaf metrostation Meijersplein kun je met de RandstadRail in 7 minuten naar Rotterdam Centraal en in 27 minuten naar Den Haag Centraal.

Ja, vanaf 29 december 2020 heeft de Nederlandse overheid een nieuwe coronaregeling getroffen voor inreizende passagiers vanuit het buitenland. Reis je naar Rotterdam The Hague Airport en ben je boven de 13 jaar? Dan ben je verplicht vlak voordat je het vliegtuig ingaat een verklaring te laten zien waarop staat dat je negatief getest bent tegen het coronavirus. Die verklaring mag niet ouder dan 72 uur zijn op het moment dat je Nederland binnenkomt en het moet een PCR-test (Sars-Cov/COVID-19) zijn. Wanneer iemand niet in het bezit is van de negatieve testuitslag, mag hij of zij niet mee. Op onze luchthaven kunnen we bij aankomst vragen naar dit formulier. Meer informatie over de maatregel vind je op de website van de Rijksoverheid. Download hier de verklaring ‘Coronavirus negative test declaration form’. Laat deze invullen en tekenen door de lokale autoriteiten.

Op de luchthaven staat de gezondheid en veiligheid van onze passagiers voorop. Daarom houden we 1,5 meter afstand van elkaar. Op de luchthaven zie je markeringen, posters en hoor je regelmatig omroepberichten over het bewaren van de 1,5 meter afstand. Verder kun je regelmatig je handen desinfecteren, door de aanwezigheid van desinfecterende handgel op de luchthaven. Toch is het bewaren van de 1,5 afstand niet altijd mogelijk. Op sommige plekken en op drukkere dagen ervaren we dat afstand houden moeilijk haalbaar is. Mede daarom zijn mondkapjes in het luchthavengebouw verplicht.

Ja, dat mag. Tot 100 ml kun je handgel meenemen.

Ook luchtvaartmaatschappijen nemen maatregelen om vliegen zo veilig en verantwoord mogelijk te maken. Transavia geeft op hun website meer duidelijkheid over de maatregelen die zij nemen.

 

Transavia geeft hier ook duidelijkheid over het gebruik van een mondkapje aan boord van het vliegtuig.

Ja, dat is toegestaan. Wegbrengers en ophalers moeten echter blijven buiten wachten, bij voorkeur op het parkeerterrein bij de auto om te voorkomen dat er teveel mensen op het voorplein van de luchthaven staan te wachten.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. We gaan ervan uit dat je de gezondheidsverklaring eerlijk hebt ingevuld, gezond bent en dus mag reizen.

De bagagekarren zijn tot nader bericht nog niet beschikbaar. Wij vermelden echter wel een telefoonnummer bij de uitgiftepunten van de bagagekarren. Mocht je assistentie nodig hebben, dan kun je dit telefoonnummer bellen.

Nee, Restaurant De Horizon en de AKO shop zijn voorlopig gesloten. Het restaurant en de winkels na de veiligheidscontrole zijn wel geopend.

Bij de Informatieshop kun je enkel met pin betalen.

De taxfreeshop is geopend.

Het restaurant in de tijdelijke vertrekhal is geopend. Tijdens het eten mag je je niet-medische mondkapje kort afdoen. Bewaar dit in een afgesloten zakje.

Op dit moment wordt er op parkeerterrein P3 van ons luchthaventerrein een XL-coronatestlocatie gebouwd. Naar verwachting zal deze locatie eind november gereed zijn voor gebruik.

De locatie wordt ingericht met wandelroutes in plaats van de gebruikelijke drive-trough. Deze locatie is bereikbaar met de auto, fiets of lopend.

Lees voor meer informatie dit artikel of bezoek de website van de GGD.

Ja, het is verplicht om (vanaf de leeftijd van 13 jaar) een niet-medisch mondkapje te dragen als je verblijft in onze terminal en in nauw contact bent met medepassagiers. Een transparant kunststof gezichtsmasker kan in geen geval een mondkapje vervangen en is derhalve niet toegestaan.

Nee, we controleren niet iedere reiziger op corona. We zijn wel alert op reizigers met koorts en klachten aan de luchtwegen. Zeker wanneer die persoon in de afgelopen veertien dagen in een regio geweest waar veel mensen besmet zijn met het coronavirus. We staan hierover in nauw contact met het RIVM en GGD en volgen hun adviezen op. Samen met hen houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je je reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heb je je reserveringsnummer nodig.

Passagiers wordt geadviseerd afstand te houden met de baliemedewerk(st)er. Er zijn tevens plexiglas schermen geplaatst bij de incheckbalies. De baliemedewerk(st)er heeft handschoenen voorhanden en er is hygiënegel. Bij het controleren en afgeven van een paspoort of ID-kaart is het advies geen fysiek contact met de passagier te hebben.

Beveiligers doen in ons Centraal Securityfilter (CSF) regelmatig bodychecks bij passagiers. Wij voldoen hier aan de internationale standaarden en regels. Bij het fouilleren, wordt zoveel als mogelijk, aan de overheidsregels voldaan om het coronavirus in te dammen.

Als je naar Nederland bent gekomen vanuit een gebied waar veel coronabesmettingen voorkomen dan moet je 10 dagen in huis of op je verblijfplaats in quarantaine blijven. Dit betekent dat je 10 dagen je woning of verblijfplaats niet kunt verlaten. Je beperkt het contact met eventueel aanwezige familieleden en vermijdt contact met derden. Pas 10 dagen na thuiskomst én als je 24 uur klachtenvrij bent mag je uit quarantaine. Daarnaast vragen wij om alle gedragsregels te volgen die op dit moment in Nederland voor iedereen gelden. Was je handen vaak, nies in je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en schud geen handen. Na de quarantaineperiode gelden ook buiten gedragsregels: ga zo min mogelijk naar buiten, houd 1,5 meter afstand tot anderen en blijf thuis bij klachten.

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het zijn:

Was je handen regelmatig. Wanneer en hoe je dat goed doet, lees je hier.
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
Gebruik papieren zakdoekjes, gooi deze na gebruik meteen weg;
Raak je neus, mond en gezicht zo min mogelijk aan
Houd 1,5 meter afstand

Draag niet-medische mondkapjes (vanaf 13 jaar), neem er voldoende mee voor je reis
Zorg dat je een actuele gezondheidsverklaring bij je hebt

 

Houd de website van jouw luchtvaartmaatschappij in de gaten voor up to date informatie. Zij beschikken over actuele informatie. De luchthaven heeft geen extra informatie om met jou te delen en wij kunnen je helaas niet helpen met specifieke vragen over jouw vlucht.

Ja, je dient altijd een geldige en persoonlijke boardingpass bij je te hebben wanneer je door de veiligheidscontrole gaat. De boardingpass krijg je uitgereikt bij de incheckbalie of neemt je zelf geprint mee. Je kunt ook gebruik maken van een mobiele boarding pass als je online hebt ingecheckt.

De incheckbalies van alle vluchten vind je in de centrale hal en zijn twee uur voor vertrek van een vlucht geopend. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen tijden en procedures voor het inchecken. Controleer altijd ruim vooraf de inchecktijden van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Indien je je te laat meldt bij de incheckbalie, dan wordt je niet meer geaccepteerd voor de vlucht.

Indien je online hebt ingecheckt bij de luchtvaartmaatschappij dan kun je, wanneer je met alleen handbagage reist, met een uitgeprinte boardingpass of de boardingpass op je telefoon direct door naar de veiligheidscontrole. Indien de boardingpass in de ‘Wallet’ is toegevoegd op de telefoon, kun je deze laten zien bij de security check en laten scannen tijdens het boarden.

Reserveer je parkeerplaats gemakkelijk en snel via het officiële reserveringssysteem van onze luchthaven. Je kunt tot uiterlijk 3 uur voor vertrek een reservering voor een parkeerplaats maken. Online een parkeerplaats reserveren is heel eenvoudig:

 

1. Ga naar reserveer je parkeerplaats
2. Selecteer de gewenste periode in de kalender en klik op ‘boek nu’
3. De beschikbare parkeerterreinen worden getoond. Kies vervolgens het parkeerterrein waar je wilt parkeren
4. Vul je persoonlijke gegevens in
5. Vul je betalingsgegevens in
6. Kies de gewenste inrijmethode (kentekenherkenning, reserveringscode of creditcard)
7. Wij adviseren je de reserveringsbevestiging te printen of bij de hand te hebben op je telefoon

 

De reserveringsbevestiging ontvang je ook op het opgegeven e-mailadres. De reserveringsbevestiging ontvang je binnen een uur na het afronden van je reservering. Het is helaas niet mogelijk om telefonisch een parkeerplaats te reserveren.

Parkeerterrein P3 wordt de komende maanden beschikbaar gesteld voor een XL-coronatestlocatie. Deze locatie wordt op dit moment gebouwd en zal naar verwachting eind november gereed zijn voor gebruik.

Het is dus niet mogelijk om een parkeerplaats te reserveren op parkeerterrein P3. Ook is parkeerterrein P10 niet beschikbaar vanwege de komst van de XL-coronatestlocatie. Je kunt wel parkeren op één van onze andere parkeerterreinen.

Lees voor meer informatie over de XL-coronatestlocatie dit artikel of bezoek de website van de GGD.

Wij adviseren je als reiziger om jouw auto altijd op één van onze officiële parkeerterreinen te parkeren. Je kunt gemakkelijk en snel een reservering maken via onze website. Wij raden je af om jouw auto in de woonwijken rondom de luchthaven te parkeren. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Wij willen benadrukken dat de parkeerplaatsen in de wijk voor bewoners zijn en niet voor reizigers.

Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar.

Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kun je zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

Plattegrond Kiss & Ride 

Op het plein voor het Bel Air Gebouw (naast het luchthavengebouw) is een fietsenstalling ingericht. De fietsenstalling is een openbare stalling en is niet extra beveiligd. Er zijn aparte plekken ingericht voor het parkeren van motoren. Deze plekken bevinden zich naast de fietsenstalling.

In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je jouw reservering zelf wijzigen of annuleren. Hiervoor heb je een reserveringsnummer nodig.

Wijzigen
Je reservering wijzigen kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kun je alle reserveringen wijzigen tot 24 uur voor vertrek zonder bijkomende kosten. Je kunt alle details van je reservering wijzigen, inclusief creditcard- en parkeergegevens. Je betaalt geen wijzigingskosten. Wel kan een tariefverschil ontstaan. Is het tarief lager dan krijg je dit bedrag teruggestort, is het tarief hoger dan dien je bij te betalen.

Annuleren
Je reservering annuleren kan uitsluitend wanneer de productvoorwaarden dit toestaan. In dat geval kun je de reservering annuleren tot 24 uur voor vertrek. Voor het annuleren wordt € 5,- in rekening gebracht. De voorwaarden voor het annuleren van je reservering staan op je reserveringsbevestiging.

Na het afronden van je reservering ontvang je een bevestiging per e-mail. De bevestigingsmail ontvang je binnen een uur na het afronden van je reservering. Op de bevestiging staat de boekingsperiode en het reserveringsnummer. Indien je geen reserveringsbevestiging hebt ontvangen, dan raden wij je aan om in je e-mailprogramma in de map ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spambox’ te kijken.  Mocht je ook daar geen bevestiging vinden, dan kun je op onze website een nieuwe bevestigingsmail laten verzenden. Ga  hiervoor naar ‘beheer mijn reservering’ en kies voor ‘verstuur mijn bevestiging’.

Op parkeerterrein P2 stellen we speciale parkeerplaatsen voor mindervalide passagiers beschikbaar. Wanneer je beschikt over een mindervalidenkaart, dan kun je gebruik maken van deze parkeerplaatsen. Wij verzoeken je om je mindervalidenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen wanneer je gebruik maakt van deze parkeerplaatsen. Het is helaas niet mogelijk om deze parkeerplaatsen op voorhand te reserveren.

Wanneer je parkeert op dit parkeerterrein, wordt het lang parkeren tarief gerekend. Dit houdt in dat je een lager tarief betaalt dan normaliter voor parkeren op P2 wordt betaald. De tarieven vind je hier terug.

Bij terugkeer op de luchthaven kun je op vertoon van de inrijkaart, het vliegticket en je mindervalidenkaart het bedrag afrekenen bij de informatiebalie in de centrale hal.

Je kunt vanaf 1 jaar tot uiterlijk 3 uur voor vertrek een parkeerplaats op één van de officiële Rotterdam The Hague Airport parkeerterreinen reserveren.

Ja, het is mogelijk om meerdere online reserveringen te maken. Je dient wel per iedere auto en parkeerperiode een afzonderlijke reservering te maken.

Heb je een vraag of een klacht over parkeren? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt een e-mail sturen naar parking@rtha.com. Vragen worden op werkdagen beantwoord tussen 9:00 – 17:00 uur. Voor dringende zaken kun je telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 (0)10 446 34 44. Het is ook mogelijk om ons een bericht te sturen via social media, waar vragen ook buiten kantooruren en in het weekend worden beantwoord.

Daarnaast is er bij de betaalautomaten en de slagbomen van de parkeerterreinen een intercominstallatie aanwezig waarmee je bij calamiteiten direct contact kunt opnemen met een beveiligingsmedewerker van de luchthaven.

Graag informeren wij je over het op- en afrijden van het parkeerterrein. Hoe rijd ik het parkeerterrein op?

Op- en afrijden met kentekenherkenning

Je hebt tijdens je parkeerreservering gekozen voor kentekenherkenning als gewenste methode voor de toegang tot het parkeerterrein. Wij adviseren je de onderstaande stappen goed door te nemen, voordat je naar de luchthaven komt.

Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:
– Je rijdt naar de slagboom bij de inrit van het parkeerterrein
– Bij de slagboom wordt je kenteken automatisch gescand.
– Je ontvangt je parkeerkaart met QR-code en de slagboom opent zich.
– Wij vragen je om de ontvangen parkeerkaart met QR-code goed te bewaren, deze heb je nodig wanneer je het parkeerterrein weer afrijdt.

Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:
– Bij de slagboom kun je je parkeerkaart met QR-code voor de scanner houden.
– Je QR-code wordt herkend en de slagboom opent zich automatisch.
– Je kunt het terrein afrijden.

Op-en afrijden met jouw creditcard

Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:

– Je rijdt naar de slagboom bij de inrit van P2 Business parkeren.
– Bij de slagboom voer je je creditcard in de automaat. Je parkeerreservering wordt herkend.
– Neem je creditcard en de slagboom opent zich.

Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:

– Bij de slagboom kun je de creditcard invoeren.
– Je creditcard wordt herkend en zodra je de creditcard terugneemt opent de slagboom zich.
– Je kunt het terrein afrijden. Er opent een tweede slagboom, wanneer de eerste slagboom gesloten is.


Op- en afrijden met een QR-code
Alleen bij P10 kun je inrijden met een QR code. Scan je QR code via je telefoon of via een printversie, vervolgens gaat de slagboom open. Wanneer je P10 weer verlaat, scan je de QR code opnieuw. De slagboom opent zich.

Waarom wordt mijn kenteken geregistreerd?
Het kentekenregistratiesysteem is ingesteld om de veiligheid van de parkeerterreinen te verhogen. Bij het uitrijden wordt namelijk gecontroleerd of de combinatie van de parkeerkaart en het kenteken hetzelfde is als bij de ingang. Wanneer dit niet het geval is, zal het uitrijden worden geblokkeerd. Hiermee wordt voorkomen dat iemand zonder de juiste parkeerkaart met je auto uit kan rijden. Daarnaast kan de registratie worden gebruikt om een nieuwe parkeerkaart aan te maken bij de servicebalie, wanneer je je parkeerkaart bent verloren. Administratiekosten, die voorheen werden berekend, zijn niet meer nodig. De kentekenregistratie wordt ook gebruikt wanneer je online een reservering hebt gemaakt voor een parkeerplaats en je ervoor hebt gekozen om het parkeerterrein op te rijden middels kentekenherkenning.

Waarom is parkeren betrouwbaarder wanneer mijn kenteken wordt geregistreerd?
Je parkeerkaart of creditcard vormt op deze manier een unieke combinatie met je kenteken, zodat je voertuig alleen het parkeerterrein kan verlaten met dezelfde kaart die je bij het inrijden hebt getrokken of de creditcard die je hebt ingevoerd. Dit voorkomt diefstal.

Wanneer wordt mijn kenteken geregistreerd?
Zodra je een van de parkeerterreinen van de luchthaven betreedt met je voertuig, wordt je kenteken geregistreerd in ons Parkeer Management Systeem. Dit is zichtbaar doordat je kenteken bij het inrijden op je parkeerkaart wordt geprint. Indien je bij online reservering hebt gekozen voor kentekenherkenning als inrijmethode dan wordt je kenteken ook in ons systeem geregistreerd. Zo word je herkend bij het inrijden en kunnen wij de reservering uitvoeren. Zodra je uitrijdt wordt je kenteken uit het Parkeer Management Systeem verwijderd.

Worden mijn kentekengegevens opgeslagen nadat ik ben uitgereden?
Als de gegevens van je kenteken niet meer nodig zijn voor het parkeren dan worden deze direct en volledig uit ons systeem verwijderd.

Wat doet de luchthaven met de kentekengegevens?
De kentekengegevens staan in ons Parkeer Management Systeem tot het moment van uitrijden. Tenzij sprake is van een reservering op kenteken, dan worden de kentekengegevens gebruikt voor de uitvoering en nazorg van de reservering. De gegevens worden niet gedeeld met partijen anders dan de luchthaven. Tenzij wij dit moeten doen op basis van een wettelijke verplichting. Er is ook geen koppeling met het RDW.

Worden mijn kentekengegevens gedeeld met de Belastingdienst of andere instellingen?
Nee, je kentekengegevens worden niet gedeeld met de Belastingdienst of gecontroleerd bij het RDW.

Je kunt je online reservering voor een parkeerplaats betalen met creditcard (MasterCard, Visa en American Express) en via iDeal.

Nee, op de parkeerterreinen van de luchthaven is parkeren met een aanhangwagen helaas niet toegestaan.

Indien er bij een parkeerterrein wordt aangegeven dat het ‘VOL’ staat, dan kun je jouw auto op één van de andere parkeerterreinen zetten. Er zijn altijd voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Wij raden je echter aan om je parkeerplaats op voorhand te reserveren. Je kunt jouw parkeerplaats eenvoudig online reserveren.

Er is geen hoogtebeperking voor het oprijden van de parkeerterreinen op de luchthaven.

Je kunt jouw parkeerplaats eenvoudig online reserveren. In ons online reserveringssysteem tonen wij de beschikbare parkeerterreinen met het bijbehorende parkeertarief. Wanneer je jouw parkeerplaats niet online reserveert, betaal je bij terugkomst op de luchthaven het zogenaamde ‘oprij’ tarief. Dit bedrag kun je bij de beschikbare betaalautomaten op de luchthaven betalen. Een volledig overzicht van de actuele parkeertarieven per parkeerterrein vind je hier.

Wanneer je wilt betalen voor je parkeerplaats kun je gebruik maken van de betaalautomaten op parkeerterrein P2. Ook op parkeerterrein P3 kun je gebruik maken van een betaalautomaat.
Op beide parkeerterreinen kun je betalen met pin, creditcard of contact geld.

Heb je tijdens het oprijden gebruik gemaakt van je creditcard? Dan hoef je niet langs een betaalautomaat. Bij het verlaten van het parkeerterrein kun je de creditcard invoeren in de parkeerzuil bij de slagbomen.

Let op! Je dient voor het op- en afrijden gebruik te maken van dezelfde creditcard.

Het is zo dat binnen het Schengenverdrag wettelijk is besloten dat er binnen Europa (een aantal landen uitgezonderd) géén paspoortcontrole verplicht is. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft het Schengenverdrag ondertekend.
Hierin is geregeld dat door de aangesloten landen onderling geen paspoortcontrole zal plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld van Nederland naar een ander Schengenland reist, vindt er in beginsel geen paspoortcontrole plaats. Het verdragsland behoudt zich altijd het recht voor om alsnog een paspoortcontrole te houden.

Bekijk hier een visualisatie van de procedure van de paspoortcontrole.

Voor verdere informatie verwijzen wij je naar de volgende website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/wat-zijn-schengenlanden.html

Een noodpaspoort kan in uitzonderlijke gevallen, en onder strikte voorwaarden, worden verzorgd door de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven. Voor meer informatie over dit tijdelijke noodpaspoort kun je terecht bij het service- en informatiecentrum van de Koninklijke Marechaussee. Deze bevindt zich direct rechts naast de ingang van het luchthavengebouw. De Koninklijke Marechaussee is ook bereikbaar per telefoon +31 (0) 10 446 6333.

Ja, sinds 26 juni 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig en is bijschrijven in jouw reisdocument niet meer mogelijk. De geldigheid van alle bestaande bijschrijvingen zijn vervallen.

Alle passagiers op Rotterdam The Hague Airport dienen te allen tijde te beschikken over een geldig paspoort of Europese identiteitskaart. Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je deze reisdocumenten, en eventuele overige documenten noodzakelijk voor toegang tot het land van bestemming (zoals bijvoorbeeld visa), in je bezit hebt. Een rijbewijs wordt niet aanvaard als een geldig reisdocument.

Vluchtwijzigingen worden vermeld op deze website bij de aankomst- en vertrektijden en op teletekstpagina 769. Controleer altijd ruim voor vertrek eventuele wijzigingen van je vlucht. Je bent altijd zelf verantwoordelijk om op tijd te zijn voor je vlucht. Op de luchthaven worden wijzigingen vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal. Bovendien wordt dit ook omgeroepen.

De gate van het vliegtuig staat vermeld op de schermen in de centrale hal en in de vertrekhal.

In de centrale hal bevindt zich een pinautomaat tussen de AKO shop en het kantoor van GWK Travelex. Je kunt buitenlandse valuta verkrijgen of wisselen bij het kantoor van GWK Travelex in de centrale hal van de luchthaven.

De openingstijden van de diverse restaurants, bars en winkels, voor en na de veiligheidscontroles, zijn verschillend.

Klik hier voor de openingstijden van de winkels en horeca.

Je kunt je baby verschonen in de diverse toiletgroepen in de terminal. In de nabijheid van de ingang van de Airportshop is tevens een ruimte beschikbaar waar met een magnetron een flesje warm kan worden gemaakt.

In het luchthavengebouw zijn meerdere toiletten aanwezig, zowel in de centrale hal als in de vertrek- en aankomsthal. Alle toiletten zijn kosteloos te gebruiken en zijn duidelijk met bewegwijzering aangegeven. Er zijn ook speciale rolstoeltoiletten beschikbaar.

Nee, momenteel is er geen gebedsruimte aanwezig op de luchthaven.

Op het vrij toegankelijke panoramaterras bij restaurant De Horizon kun je alle vliegtuigen van dichtbij zien en naar de aankomende en vertrekkende passagiers zwaaien. Daarnaast kun je ook terecht bij Brasserie Waalhaven. Deze replica van de oude terminal bevindt zich naast de startlandingsbaan.

Let op: Wegens renovatiewerkzaamheden is het panoramaterras bij restaurant De Horizon momenteel gesloten.

Contact
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.