Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is een regionale luchthaven met ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid, innovatie, passagiersbeleving en verbinding met de regio. Elk jaar reizen meer dan twee miljoen passagiers via onze luchthaven naar meer dan vijftig Europese bestemmingen.
Een luchthaven dichtbij
Rotterdam The Hague Airport, als onderdeel van de Royal Schiphol Group, hecht veel waarde aan binding met de regio. We zijn niet alleen een luchthaven, maar ook een werkgever, een plek voor opleiding, een proeftuin voor innovatie, verbinder, zakelijke partner en het visitekaartje van de regio. Samen met onze partners creëren we een onderscheidende passagiersbeleving en zetten we ons in voor de transformatie en vernieuwing van de luchtvaartsector. Bovendien vervullen we een belangrijke maatschappelijke rol als vertrekpunt voor trauma– en politiehelikopters.
Passagiers staan centraal
Ons doel is om passagiers een warm welkom te bieden en ervoor te zorgen dat ze met plezier terugkomen. We streven naar persoonlijke aandacht gedurende elke fase van hun reis: vanaf het moment dat ze op weg zijn naar onze luchthaven tot het moment van instappen in het vliegtuig en weer terugkomen. Veiligheid, efficiëntie en gebruiksgemak staan hoog in het vaandel.
Duurzaamheid
We werken aan de verduurzaming van onze luchthaven. Ons doel hierbij is om in 2030 volledig afval- en CO2-emissievrij te zijn in onze terminal en in onze grondgebonden activiteiten op het platform. Ook zetten we ons in voor de verduurzaming van de luchtvaart. Dit doen we door ons luchthavengebied open te stellen voor het testen van nieuwe duurzame ideeën en oplossingen waarbij we verschillende partners samenbrengen. Dankzij onze samenwerking met andere luchthavens van de Schiphol Group, universiteiten, scholen en externe partners kan er sneller en efficiënter geëxperimenteerd worden. Lees hier ons visiedocument duurzaamheid: Vlucht naar Vernieuwing.
Geschiedenis
De historische band tussen Rotterdam en de luchtvaart gaat terug tot 1783, toen de allereerste bemande luchtballon in Nederland opsteeg vanuit Rotterdam. Deze historische gebeurtenis markeerde het prille begin van de luchtvaart in ons land. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw kreeg de luchtvaart echt vleugels. In 1920 werd Vliegveld Waalhaven geopend in het zuiden van Rotterdam, dichtbij de Maas en de wijk Charlois.
Vliegveld Waalhaven was aanvankelijk vooral bedoeld voor militair gebruik, maar het werd al snel ook een uitvalsbasis voor civiele luchtvaartactiviteiten. Een van de meest opmerkelijke gebeurtenissen in de geschiedenis van Vliegveld Waalhaven was de noodlanding van de Uiver in 1934 tijdens de beroemde luchtrace van Londen naar Melbourne. Dit incident trok wereldwijde aandacht en droeg bij aan de reputatie van de luchthaven als een belangrijk luchtvaartknooppunt.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Vliegveld Waalhaven volledig verwoest. In 1956 opende Rotterdam The Hague Airport haar deuren in de polder Zestienhoven, wat een nieuwe fase in de luchtvaartgeschiedenis van de regio inluidde. De luchthaven heeft in de loop der jaren verschillende namen gehad, en sinds 2010 gaan we door het leven als Rotterdam The Hague Airport. Deze naamswijziging houdt verband met de oprichting van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, aangezien de luchthaven strategisch gelegen is tussen deze twee steden.