Wet en regelgeving

Vergunningen

Om luchtvaart te kunnen faciliteren heeft een luchthaven verschillende vergunningen nodig. De infographic laat de status van de belangrijkste vergunningen zien. Op dit moment is RTHA bezig met de aanvraag van het Luchthavenbesluit, de vergunning waarin o.a. de regels en grenswaarden staan waar de luchthaven zich aan moet houden.

Havengelden

Iedere gebruiker op Rotterdam The Hague Airport dient havengelden te betalen. Bij de opbouw van de havengelden wordt gekeken naar verschillende elementen:

  • Het gewicht van het toestel
  • Het tijdstip dat men vertrekt of aankomt
  • Het type toestel
  • Het aantal passagiers aan boord

Tevens zijn er passagier gerelateerde vergoedingen. Voor meer informatie over de havengelden verwijzen wij naar de volledige versie van de havengelden hieronder.

2024: Havengelden.
2025: Havengelden.

Slots, geluidsruimte & handhaving

Slot coördinatie
Airport Coordination Netherlands (ACNL) is de coördinator van luchthavenslots in Nederland. ACNL zorgt ervoor dat de beschikbare capaciteit op basis van internationale regels onder de luchtvaartmaatschappijen verdeeld wordt. Dit gebeurt door het uitgeven van slots; toestemming om te mogen landen of starten op een bepaald tijdstip. ACNL is een onafhankelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en is verantwoordelijk voor slottoewijzing en slotmonitoring op Amsterdam Airport Schiphol (AMS), Rotterdam The Hague Airport (RTM) en Eindhoven Airport (EIN).

Geluidsruimte bepaalt het maximum aantal vliegtuigbewegingen
RTHA is begrenst door een in het Luchthavenbesluit vastgelegde geluidsruimte. In het Luchthavenbesluit wordt geen vaste grens gesteld aan het aantal vliegtuigbewegingen op RTHA. De geluidsruimte wordt begrensd door zes handhavingspunten, welke geplaatst zijn in de omgeving van de luchthaven. RTHA is verantwoordelijk voor het niet overschrijden van deze punten. De geluidsruimte beschrijft de geluidsbelasting over een geheel jaar. Je kunt de geluidsruimte dus niet horen, zoals bij één vliegtuigpassage wel het geval is. Hoe de handhavingspunten zich door het jaar heen ‘vullen’ met geluid hangt af van de vliegtuigtypes die op RTHA starten en landen, het vluchttijdstip en de windrichting. Dit bepaalt hoe zwaar een vlucht meetelt in de berekening van de geluidsbelasting.

De overheid gebruikt de geluidszone bij het bepalen van bouwrestricties. Zo mogen rondom de luchthaven geen ‘gevoelige’ gebouwen, zoals scholen en woonhuizen, worden gebouwd. Ook worden de geluidscontouren gebruikt voor het berekenen van het aantal omwonenden dat ernstige hinder ondervindt van het vliegverkeer.

Luchthavenreglement

Het luchthavenreglement, ook wel bekend als de luchthavenregels, vormt een verzameling voorschriften en richtlijnen die van toepassing zijn op Rotterdam The Hague Airport, met als doel de veiligheid, efficiëntie en geordende werking van de luchthavenfaciliteiten te waarborgen. Bekijk hier het volledige luchthavenreglement.