Mindervaliden

Bent u slecht ter been, slechtziend/-horend of bent u rolstoelgebonden? De medewerkers van Aviapartner staan voor u klaar om u op Rotterdam The Hague Airport te assisteren. Aviapartner werkt hierbij samen met uw luchtvaartmaatschappij. Lees hieronder hoe u de mindervaliden begeleiding aan kunt vragen.

Als u assistentie nodig heeft is het van essentieel belang dat u dit op tijd laat weten. De EUverordening voorziet dat iedere assistentie ten minste 36 uur voor vertrek aangemeld wordt bij de luchthaven. Concreet betekent dit dat de passagier (via zijn reisbureau, reisorganisatie of touroperator) de betrokken luchtvaartmaatschappij ten laatste 48 uur op voorhand op de hoogte moet brengen. Maak bij het boeken van uw vlucht uw wensen kenbaar aan uw reisagent of aan de luchtvaartmaatschappij. U kunt de diensten ook eenvoudig en direct boeken door een e-mail te sturen naar: rtm_ph@aviapartner.aero. In alle gevallen zorgt Aviapartner er dan voor dat u de juiste assistentie op de juiste locatie en de juiste tijd krijgt. Dit gaat in nauw overleg met de luchtvaartmaatschappij(en) waarmee u vliegt.

Let op: Bij laattijdige aanmelding of indien de benodigde assistentie voor de betrokken passagier NIET vooraf wordt aangevraagd, voorziet de verordening dat de luchthaven enkel een redelijke inspanning zal leveren om de assistentie conform de kwaliteitseisen te leveren. Dit betekent dat de luchthaven niet verantwoordelijk zal kunnen worden gesteld indien de passagier niet op tijd in het vliegtuig arriveert.

Begeleiding aanvragen

U dient de volgende gegevens door te geven via rtm_ph@aviapartner.aero:
Uw persoonsgegevens, soort handicap, vluchtnummer en datum van vertrek, verwachte aankomsttijd op de luchthaven, indien mogelijk uw GSM nummer, soort vervoer naar de luchthaven en informatie m.b.t zijn/haar eigen rolstoel.

Assistentie bij terugkeer

Als u ook assistentie wilt bij uw terugkeer op Rotterdam The Hague Airport, verzoeken wij u dit bij uw reservering en tijdens het inchecken van uw terugvlucht aan te geven. Via de luchtvaartmaatschappij beschikt Aviapartner op Rotterdam The Hague Airport dan over actuele informatie zodat ook dan weer de juiste assistentie kan worden verleend.

Voorwaarden

Waar meld ik mij op de luchthaven?

U wordt geholpen zodra u zich heeft gemeld via één van de meldpalen bij de slagbomen van het parkeerterrein. Indien nodig wordt u door een medewerker van airport services naar de terminal begeleid.

Weigering

Rotterdam The Hague Airport kan assistentie weigeren indien blijkt dat de aangevraagde assistentie onterecht of overbodig is. Bijvoorbeeld als een passagier alleen assistentie nodig heeft voor teveel bagage.

Medische attributen

Voor het vervoer van medische attributen adviseren wij om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. De contactgegevens zijn terug te vinden op onze website.

Blindengeleidehonden

Blindengeleidehonden worden over het algemeen kosteloos geaccepteerd door de luchtvaartmaatschappij. Wij adviseren u wel om hierover vooraf contact op te nemen met uw reisbureau of luchtvaartmaatschappij.

Faciliteiten

Rolstoelen

De belangrijkste voorzieningen op Rotterdam The Hague Airport zijn gelijkvloers. Door middel van automatische deuren, liften, verlaagde stoepranden, invalidenparkeerplaatsen en aangepaste toiletten is de luchthaven goed toegankelijk voor mindervaliden.

Toiletten

Zowel voor als na de Security Check bevinden zich mindervalide toiletten, die voor u vrij toegankelijk zijn. Deze staan duidelijk aangegeven middels bebording, anders wijst een luchthavenmedewerker u graag de weg.

 

Parkeren voor mindervaliden

Aan de zijkant van het luchthavengebouw zijn speciale parkeerplaatsen voor auto’s met een invalidenontheffing waar u maximaal één uur kunt parkeren. Bijvoorbeeld om uit te stappen en voor het laden lossen van bagage. Daarna kunt u gebruik maken van de speciale invalidenparkeerplaatsen op de aanwezige parkeerterreinen.

 

Op parkeerterrein P2 direct voor het luchthavengebouw, zijn speciale parkeerplaatsen voor mindervalide passagiers gereserveerd. Wij verzoeken u om uw invalidenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen wanneer u gebruik maakt van deze parkeerplaatsen. Mochten de invalidenparkeerplaatsen bezet zijn dan kunt u uw auto ook op een andere plaats parkeren. Bij terugkeer van uw reis kunt u op vertoon van de inrijkaart, het vliegticket en uw invalidenkaart de parkeergelden voor het voordelige langparkerentarief afrekenen bij de informatiebalie in de centrale hal.

 

Op P1, P2 en P3 en P6 zijn speciale parkeerplaatsen voor auto’s met een invalidenontheffing. Deze plaatsen zijn aangegeven met het internationale symbool voor gehandicapten. De stoepranden op de parkeerterreinen en voor het luchthavengebouw zijn verlaagd.

 

Wanneer u vanaf de parkeerplaats assistentie wenst kunt u op Rotterdam The Hague Airport gearriveerd bent contact opnemen met onze informatiebalie via +31 (0)10 446 3444. Voor de entree van de centrale hal (aankomst en vertrek) treft u speciale infozuilen, waarmee u direct in contact staat met een medewerker van de afdeling security. Aviapartner assisteert u vervolgens vanaf de incheckbalies in het luchthavengebouw naar uw vliegtuig en bij aankomst vanaf het vliegtuig naar de uitgang.