Rotterdam The Hague Airport zet zich in voor de verduurzaming van de luchtvaart. Als proeftuin voor innovatie faciliteert Rotterdam The Hague Airport het luchthavengebied als demonstratie- en testlocatie voor nieuwe duurzame ideeën en oplossingen. Door de kleinschaligheid van onze luchthaven en de nauwe samenwerking met de andere luchthavens van de Schiphol Group, universiteiten/scholen en externe partners is het mogelijk om snel en efficiënt experimenteren.
RTHA heeft zich, samen met de andere luchthavens van de Schiphol Group, gecommitteerd aan een CO2-neutrale luchtvaart in 2050.
Groene waterstof is een duurzamer alternatief voor vliegen op kerosine. In Destination 2050 wordt verwacht dat zo’n 20% van de totale CO2-emissies van vluchten binnen Europa gedecarboniseerd kan worden door te vliegen op waterstof. Vliegtuigbouwer Airbus zet met zijn ZEROe programma in op deze duurzamere vorm van luchtvaart en wil rond 2035 een waterstofvliegtuig op de markt brengen.
Vliegen op waterstof
Wij als luchthaven ontwikkelen zelf geen waterstofaangedreven vliegtuigen, maar we verwachten dat in de toekomst ongeveer 80% van onze huidige bestemmingen met waterstofvliegtuigen bereikbaar zal zijn. Daarom bereiden we ons voor op deze nieuwe manier van vliegen. Partners zoals AeroDelft, Zeroavia, H2Fly en Conscious Aerospace bouwen aan vliegtuigen om deze te kunnen laten vliegen op waterstof. RTHA maakt zich klaar door zich te richten op de toeleveringsketen van waterstof, de benodigde infrastructuur voor opslag en tanken van waterstof, en de aan waterstof aangepaste luchthavenoperaties, zoals opslag en tanken.
Groene waterstof en onze regio
De regio Rotterdam en waterstof zijn nauw met elkaar verbonden. In de Port of Rotterdam wordt groene waterstof geproduceerd met behulp van windenergie en er wordt ingezet op de import van waterstof naar het havengebied. Onze luchthaven ligt vlakbij de haven, en daarom werken we samen met Port of Rotterdam aan de toekomstige levering van waterstof. Deze levering zal in eerste instantie plaatsvinden per truck of trailer en later wellicht via een ondergrondse pijpleiding.
Samenwerkingen
Op onze luchthaven wordt aan meerdere innovatieve waterstofprojecten tegelijk gewerkt. Deze projecten maken deel uit van het waterstofprogramma dat we in 2023 hebben geïntroduceerd: DutcH2 Aviation Hub. In dit programma werken we samen met partners aan de volledige waardeketen van waterstof op de luchthaven, van productie tot operatie.
Zo wordt er binnen het TULIPS programma een vloeibare waterstofopslag gerealiseerd, in samenwerking met Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Air Products. Een andere samenwerking, genaamd GOLIAT (Ground Operations of LIquid hydrogen AircrafT), heeft als doel om het direct tanken vanuit een waterstoftrailer mogelijk te maken. Zeroavia, Hamburg Airport en de luchthaven plannen demonstratievluchten met een waterstofvliegtuig. In het ALBATROS programma hebben we aandacht voor brandveiligheid en het veilig integreren van waterstof op luchthavens. Daarnaast wordt er door Fountain Fuel op de luchthaven een waterstoftankstation voor voertuigen gerealiseerd.
Elektrisch vliegen op batterijen is een van opties voor fossielvrije kleine luchtvaart. Elektrisch vliegen is voor ons interessant omdat circa de helft van het aantal vliegtuigbewegingen op onze luchthaven wordt uitgevoerd door kleine luchtvaart, ook wel General Aviation (GA) genoemd. We verwachten dat in 2035 100% van de vluchten van de vliegschool op onze luchthaven elektrisch zullen zijn en ongeveer 50% van de overige GA vluchten.
Daarnaast biedt elektrisch vliegen kansen om regio’s gemakkelijker met elkaar te verbinden. Deze vliegtuigen hebben geen uitstoot en zijn ook stiller dan vergelijkbare vliegtuigen met verbrandingsmotoren.
Ontwikkeling van elektrische vliegtuigen
Op dit moment is er wereldwijd (en op onze luchthaven) één type elektrisch vliegtuig dat gecertificeerd is om te mogen vliegen. Dit is de Pipistrel Velis Electro van het NLR, een elektrisch tweepersoons vliegtuig. Fabrikanten verwachten dat elektrische vliegtuigen in de toekomst tot 19 passagiers kunnen vervoeren over een afstand van zo’n 500 kilometer.
Andere types elektrische vliegtuigen worden vóór 2030 op de markt verwacht, als de ontwikkelstappen, zoals certificering, voorspoedig verlopen. De ontwikkelingen in batterijtechnologie vormen daarbij nog een onzekere factor. In de komende jaren zullen we ontdekken over welke afstand elektrisch vliegen exact mogelijk is en daarmee welk segment van de vluchten op onze luchthaven we daadwerkelijk kunnen vervangen door elektrische vliegtuigen.
Voorbereiden op elektrische luchtvaart
Wij als luchthaven ontwikkelen zelf geen elektrische vliegtuigen, maar bereiden ons op verschillende manieren voor op elektrische luchtvaart. Zo zorgen we ervoor dat onze luchthaveninfrastructuur er klaar voor is. Denk dan aan voldoende oplaadpunten en netwerkcapaciteit.
Ook nemen we deel aan samenwerkingsverbanden, zoals Europese onderzoeksprojecten, Power Up en DCCA.
De focus hierbij ligt op het in kaart brengen en testen van de infrastructurele aanpassingen op de luchthaven, evenals het veilig opereren van elektrische vliegtuigen, inclusief brandbestrijding. Zo krijgt onze brandweer specialistische trainingen om ook brandbestrijding van elektrische vliegtuigen op een effectieve en veilige manier uit te kunnen voeren. Om elektrisch vliegen bij de vliegclubs op onze luchthaven te stimuleren is er in zomer van 2023 een laadvoorziening gerealiseerd bij de Rotterdamsche Aero Club (RAC). In samenwerking met NLR wordt een Pipistrel Velis Electro beschikbaar gesteld voor trainingsdoeleinden. Daarnaast rekenen we tot 2025 geen havengelden voor elektrische vliegtuigen op onze luchthaven.
Sustainable Aviation Fuels (SAF) behoren tot de weinige maatregelen die nu beschikbaar zijn om de CO₂-uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Deze duurzamere vliegtuigbrandstof wordt gemaakt van afval en reststoffengrondstoffen en is een duurzamer alternatief voor fossiele kerosine. Gebruik van SAF leidt tot een lagere uitstoot van roet en ultrafijnstof, en vermindert het klimaateffect in vergelijking met fossiele kerosine.
Versnelt bijmengen duurzame vliegtuigbrandstof
Dankzij de Europese wetgeving ReFuel EU Aviation Regulation komt er een Europese bijmengverplichting van 2% in 2025, dit neemt toe tot 6% in 2030, tot 70% in 2050. Echter, dit is niet genoeg om de ambitieuze doelen van de Nederlandse luchtvaartsector, zoals vastgelegd in het Akkoord Duurzame Luchtvaart, van 14% SAF in 2030 te kunnen behalen. RTHA wil daarom dat er extra bijgemengd wordt en start vervroegd met een ingroeipad van 2% in 2024.
Hier komt tot 2030 elk jaar minimaal één procent bij. Op deze manier zal er minimaal 8% extra SAF in 2030 bijgemengd worden, bovenop de wettelijke 6%. Dankzij deze extra bijmenging wordt de doelstelling van 14% SAF op deze luchthaven in ieder geval behaald.
Maak je eigen reis duurzamer
Ga je binnenkort vliegen en wil je je reis, bovenop onze bijmenging, duurzamer maken? Kies er dan voor om zelf extra Sustainable Aviation Fuel (SAF) aan te schaffen. Dit kan eenvoudig via de onderstaande tool “Fly on SAF”, ontwikkeld in samenwerking met SkyNRG en CHOOOSE. Voer simpelweg je vluchtgegevens in de tool in en koop in een paar eenvoudige stappen jouw SAF!
Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) is een community bestaande uit diverse bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheidsorganen. Door samen te werken en innovatieve oplossingen te ontwikkelen, zet RHIA zich in voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.