Veelgestelde vragen

Parkeren

Je reservering aanpassen kan je zelf.
In ‘Beheer mijn reservering‘ kun je jouw reservering zelf wijzigen. Log in met je e-mailadres en reserveringsnummer. Hier wijzig je persoonsgegevens, kenteken en parkeertijden.

Heb je een annuleringsverzekering bijgeboekt?
Dan kan je zelf je reservering annuleren. Klik op de rode button ‘annuleren’ in je reserveringsbevestiging. Reservering met annuleringsverzekering kunnen tot de aanvangstijd geannuleerd worden. Het geld wordt binnen een paar werkdagen teruggestort op je rekening.

Heb je na 13 februari 2024 gereserveerd en geen annuleringsverzekering bijgeboekt?
Helaas doen wij geen terugbetaling van je parkeerkosten. Je moet vooraf een annuleringverzekering bijboeken. Dit doe je tijdens het maken van een reservering. Zonder deze verzekering doen wij geen terugbetalingen van parkeerkosten.

Heb je voor 13 februari 2024 een annuleringsverzekering?
Neem contact op via het contactformulier. Wij annuleren je reservering tot 24 uur voor vertrek. Het annuleren van je reservering kost € 5,-.

Heb je de reservering afgerond en betaald? Dan ontvang je binnen een uur een bevestiging op het opgegeven emailadres. Houd hiervoor ook je ongewenste e-mail en je Spambox in de gaten. Heb je binnen een uur geen bevestiging ontvangen? Dan kun je er altijd zelf eentje hersturen. Ga hiervoor naar ‘beheer mijn reservering’ en kies voor ‘verstuur mijn bevestiging’.

Je reservering aanpassen of verlengen kan je zelf.
Dit doe je via de Beheer mijn reservering module. Log in met je e-mailadres en reserveringsnummer. Hier wijzig je persoonsgegevens, naam en parkeertijden. Ook kun je je reservering annuleren. Dit kan tot 24 uur voor vertrek. Het annuleren van je reservering kost € 5,-.

Als je tijdens jouw reis jouw reservering wilt verlengen: dan kan je jouw reservering niet online verlengen. Wij raden je aan om de huidige reservering te laten staan en bij terugkomst je parkeerkaartje bij de betaalautomaat (tegenover de terminal) in te steken en hier het extra bedrag af te rekenen.

Graag informeren wij je over het op- en afrijden van het parkeerterrein. Hoe rijd ik het parkeerterrein op?

Op- en afrijden met kentekenherkenning

Je hebt tijdens je parkeerreservering gekozen voor kentekenherkenning als gewenste methode voor de toegang tot het parkeerterrein. Wij adviseren je de onderstaande stappen goed door te nemen, voordat je naar de luchthaven komt.

Instructie voor het oprijden van het parkeerterrein:
– Je rijdt naar de slagboom bij de inrit van het parkeerterrein
– Bij de slagboom wordt je kenteken automatisch gescand.
– Je ontvangt je parkeerkaart en de slagboom opent zich.
– Wij vragen je om de ontvangen parkeerkaart goed te bewaren, deze heb je nodig wanneer je het parkeerterrein weer afrijdt.

Instructie voor het afrijden van het parkeerterrein:
– Bij de slagboom kun je je parkeerkaart insteken.
–  Neem de parkeerkaart terug en de slagboom opent zich automatisch.
– Je kunt het terrein afrijden.

Op- en afrijden met een QR-code
Alleen bij P5 kun je inrijden met een QR code. Scan je QR code via je telefoon of via een printversie, vervolgens gaat de slagboom open. Wanneer je P5 weer verlaat, scan je de QR code opnieuw. De slagboom opent zich.

Je kunt jouw parkeerplaats eenvoudig online reserveren. In ons online reserveringssysteem tonen wij de beschikbare parkeerterreinen met het bijbehorende parkeertarief. Deze prijzen kunnen per moment verschillen. Wanneer je jouw parkeerplaats niet online reserveert, betaal je bij terugkomst op de luchthaven het zogenaamde ‘oprij’ tarief. Dit bedrag kun je bij de beschikbare betaalautomaten op de luchthaven betalen. Een volledig overzicht van de actuele ‘oprij’ parkeertarieven per parkeerterrein vind je hier.

Het is mogelijk om op onze parkeerterreinen gebruik te maken van elektrische laadpalen. Deze plekken kun je niet reserveren, maar als er een laadpunt vrij is, kun je deze gebruiken. Het starttarief bedraagt €0,50 en is daarna €0,70 per kWh (tarieven zijn inclusief 21% BTW). De stekker blijft gedurende de hele parkeerperiode aan de lader in de auto.

Alleen op personeel parkeren en parkeerterrein P5 beschikken we niet over elektrische laadpalen.

De autoverhuurbalies van verschillende autoverhuurbedrijven zijn te vinden in het kantoorgebouw Bel air, links naast de terminal. Voor de huurauto’s is een aparte parkeerplaats ingericht. Kom je een huurauto terugbrengen? Volg dan de borden met instructies op de luchthaven.

Voor meer informatie kun je terecht bij een van onze partners:
Avis
Europcar
Hertz
Sixt

Reserveer je parkeerplaats gemakkelijk en snel via het officiële reserveringssysteem van onze luchthaven. Je kunt tot uiterlijk 3 uur voor oprijden van het parkeerterrein reserveren. Online een parkeerplaats reserveren is heel eenvoudig:

1. Ga naar reserveer je parkeerplaats
2. Selecteer de gewenste periode in de kalender en klik op ‘boek nu’
3. De beschikbare parkeerterreinen worden getoond. Kies vervolgens het parkeerterrein waar je wilt parkeren
4. Vul je persoonlijke gegevens in
5. Vul je betalingsgegevens in
6. Kies de gewenste inrijmethode (kentekenherkenning, met QR code)
7. Wij adviseren je de reserveringsbevestiging bij de hand te hebben, bijvoorbeeld op je mobiele telefoon

De reserveringsbevestiging ontvang je ook op het opgegeven e-mailadres. De reserveringsbevestiging ontvang je binnen een uur na het afronden van je reservering. Het is helaas niet mogelijk om telefonisch een parkeerplaats te reserveren.

Wij adviseren je als reiziger om jouw auto altijd op één van onze officiële parkeerterreinen te parkeren. Je kunt gemakkelijk en snel een reservering maken via onze website. Wij raden je af om jouw auto in de woonwijken rondom de luchthaven te parkeren. Bewoners in onder andere Overschie en Schiebroek ervaren hinder, doordat parkeerplaatsen soms voor langere tijd bezet zijn. Wij willen benadrukken dat de parkeerplaatsen in de wijk voor bewoners zijn en niet voor reizigers.

Vlakbij het luchthavengebouw hebben wij Kiss & Ride stroken. Deze zijn voor alle wegbrengers en ophalers bereikbaar. Je kunt maximaal 5 minuten gebruikmaken van de Kiss & Ride stroken.

Op het luchthaventerrein wordt duidelijk aangegeven hoe en waar de Kiss & Ride stroken te bereiken zijn. In onderstaande plattegrond kun je zien waar de Kiss & Ride stroken zich bevinden.

Plattegrond Kiss & Ride 

Mocht je langer dan 5 minuten willen staan met de auto, dan adviseren we te parkeren op P1, P2, P3 of P4. Kort parkeren op P1, P2, P3 en P4 is tegen betaling.

In onderstaande plattegrond kun je zien waar P1, P2, P3 en P4 te vinden zijn.

Overzicht parkeerterreinen 

Op het plein voor het Bel Air Gebouw (naast het luchthavengebouw) is een fietsenstalling ingericht. De fietsenstalling is een openbare stalling en is niet extra beveiligd. Er zijn aparte plekken ingericht voor het parkeren van motoren. Deze plekken bevinden zich naast de fietsenstalling.

Parkeer voor een lager tarief op P1 – business parking
Je hoeft deze plek niet te reserveren. Je kan jouw auto hier overal parkeren. Wil je parkeren bij de mindervalidenplaatsen? Leg dan jouw mindervalidenkaart goed zichtbaar achter de voorruit. Wij verzekeren jou een plek.

Betaal jouw parkeerkaart bij terugkomst bij de informatiebalie
Deze is in het luchthavengebouw. Hiervoor laat je jouw parkeerkaart, boardingpass en mindervalidenkaart zien. Je betaalt hiervoor het hetzelfde als parkeren op P3. Tarieven vind je op onze website.

Je kunt vanaf 1 jaar vooraf tot uiterlijk 3 uur voor het oprijden een parkeerplaats op één van de officiële Rotterdam The Hague Airport parkeerterreinen reserveren.

Heb je een vraag of een klacht over parkeren? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via het contactformulier op onze website. Voor dringende zaken kun je telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer +31 (0)10 446 34 44. Het is ook mogelijk om ons een bericht te sturen via social media, waar vragen ook buiten kantooruren en in het weekend worden beantwoord.

Daarnaast is het mogelijk om bij de betaalautomaten en de slagbomen van de parkeerterreinen contact op te nemen via de intercom.

Waarom wordt mijn kenteken geregistreerd?
Het kentekenregistratiesysteem is ingesteld om de veiligheid van de parkeerterreinen te verhogen. Bij het uitrijden wordt namelijk gecontroleerd of de combinatie van de parkeerkaart en het kenteken hetzelfde is als bij de ingang. Wanneer dit niet het geval is, zal het uitrijden worden geblokkeerd. Hiermee wordt voorkomen dat iemand zonder de juiste parkeerkaart met je auto uit kan rijden. Daarnaast kan de registratie worden gebruikt om een nieuwe parkeerkaart aan te maken bij de servicebalie, wanneer je je parkeerkaart bent verloren. Administratiekosten, die eerder werden berekend, zijn niet meer nodig. De kentekenregistratie wordt ook gebruikt wanneer je online een reservering hebt gemaakt voor een parkeerplaats en je ervoor hebt gekozen om het parkeerterrein op te rijden met kentekenherkenning.

Waarom is parkeren betrouwbaarder wanneer mijn kenteken wordt geregistreerd?
Je parkeerkaart of creditcard vormt op deze manier een unieke combinatie met je kenteken, zodat je voertuig alleen het parkeerterrein kan verlaten met dezelfde kaart die je bij het inrijden hebt getrokken of de creditcard die je hebt ingevoerd. Dit voorkomt diefstal.

Wanneer wordt mijn kenteken geregistreerd?
Zodra je een van de parkeerterreinen van de luchthaven betreedt met je voertuig, wordt je kenteken geregistreerd in ons Parkeer Management Systeem. Dit is zichtbaar doordat je kenteken bij het inrijden op je parkeerkaart wordt geprint. Wanneer je bij online reservering hebt gekozen voor kentekenherkenning als inrijmethode dan wordt je kenteken ook in ons systeem geregistreerd. Zo word je herkend bij het inrijden en kunnen wij de reservering uitvoeren. Zodra je uitrijdt wordt je kenteken uit het Parkeer Management Systeem verwijderd.

Worden mijn kentekengegevens opgeslagen nadat ik ben uitgereden?
Als de gegevens van je kenteken niet meer nodig zijn voor het parkeren dan worden deze meteen en volledig uit ons systeem verwijderd.

Wat doet de luchthaven met de kentekengegevens?
De kentekengegevens staan in ons Parkeer Management Systeem tot het moment van uitrijden. Behalve als sprake is van een reservering op kenteken, dan worden de kentekengegevens gebruikt voor de uitvoering en zorg na de reservering. De gegevens worden niet gedeeld met partijen anders dan de luchthaven. Tenzij wij dit moeten doen op basis van een wettelijke verplichting. Er is ook geen koppeling met het RDW.

Worden mijn kentekengegevens gedeeld met de Belastingdienst of andere instellingen?
Nee, je kentekengegevens worden niet gedeeld met de Belastingdienst of gecontroleerd bij het RDW.

Je kunt je online reservering voor een parkeerplaats betalen met creditcard (MasterCard, Visa en American Express) en via iDeal.

Nee, op de parkeerterreinen van de luchthaven is parkeren met een aanhangwagen helaas niet toegestaan.

Er is geen hoogtebeperking voor het oprijden van de parkeerterreinen op de luchthaven.

Wanneer je wilt betalen voor je parkeerplaats kun je gebruik maken van de betaalautomaten op parkeerterrein P1. Ook op parkeerterrein P4 kun je gebruik maken van een betaalautomaat.
Op parkeerterrein P1 kun je betalen met pin, creditcard of contact geld en bij P4 alleen met pin of creditcard.

Heb je tijdens het oprijden gebruik gemaakt van je bankpas? Dan hoef je niet langs een betaalautomaat. Bij het verlaten van het parkeerterrein kun je je bankpas of creditcard invoeren in de parkeerzuil bij de slagbomen.

Let op! Je hoort voor het op- en afrijden gebruik te maken van dezelfde creditcard. Het maximale bedrag voor een bankpas is €100,00 en voor creditcard €50,00. Een hoger bedrag kun je wel bij een betaalautomaat voor de terminal afrekenen. Steek je bankpas of creditcard waarmee je bent opgereden in de betaalterminal en reken het bedrag af. Steek bij de uitgang ook weer dezelfde bankpas of creditcard in de betaalterminal om het terrein mee af te kunnen rijden.

Contact

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.
Contact opnemen